Rzeźba i nowoczesność. Lekcje towarzyszące wystawie „Najwyższej próby!..."
Gliwice wyrzeźbione. Śladami rzeźbiarzy I poł. XX. w przestrzeni miasta
Modernizm na Górnym Śląsku ma wiele twarzy, ale wszystkie one zostały wyrzeźbione w sposób mistrzowski! Aby się o tym przekonać… wyruszymy w teren i w przestrzeni Gliwic odnajdziemy prawdziwe rzeźbiarskie perły I poł. XX w. Będzie to spacer wirtualny, ale pod koniec naszego spotkania uczestnicy otrzymają specjalnie przygotowane mapy, z którymi będą mogli samodzielnie odkrywać Gliwice (ale też Zabrze, Bytom, Rudę Śląską, a nawet… Opole!), poruszając się śladami najważniejszych rzeźbiarzy I poł. XX, których dzieła zobaczymy także na wystawie. Skąd pochodzą tajemnicze amorki w ogrodzie Willi Caro? Dlaczego na budynku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego znajdziemy przedstawienie rolnika i drwala, a w narożniku willi na ulicy Toszeckiej św. Jerzego ze smokiem i… sową? Kim była Industria i dla kogo tańczą fauny przed Urzędem Miasta? Wspólnie odkryjmy te gliwickie tajemnice! Zajęcia dla wszystkich grup wiekowych, treść zajęć modyfikowana w zależności od wieku. Zajęcia połączone ze zwiedzaniem wystawy, realizowane od wtorku do piątku w godz. 09.00, 10.30 i 12.00
Jak patrzeć na rzeźbę, aby ją zobaczyć
Twarze sztuki nowoczesnej
Prymitywna, czy raczej abstrakcyjna, a może wyrazista i pełna ekspresji, albo też odbijająca entuzjazm rewolucji - artystycznej i społecznej zarazem? Jaka jest twarz sztuki nowoczesnej? Na to pytanie spróbujemy odpowiedzieć z pomocą rzeźb zgromadzonych na wystawie „Najwyższej próby…”. Odkryjemy nurty i estetyki, a także idee i poglądy, które formowały zjawiska z obszaru sztuki nowoczesnej. Zastanowimy się także, dokąd sięgają ich korzenie oraz jakie były fascynacje i inspiracje artystów tworzących w I poł. XX wieku. Zajęcia mają służyć uporządkowaniu wielości wątków, z których pomocą opisywana jest „nowoczesność” w sztuce. Samą „nowoczesność” często określa się jako odcięcie i zanegowanie – przede wszystkim tego, co klasyczne, niezależne od szybko zmieniającej się mody. Czy zatem w twarzy sztuki nowoczesnej przetrwało cokolwiek, co nie podlega upływowi czasu? Na to pytanie również spróbujemy odpowiedzieć podczas zajęć. Pomocą w nich będzie specjalnie opracowany folder edukacyjny „Twarze sztuki nowoczesnej”. Zajęcia dla uczniów klas 6-8 SP i uczniów szkół ponadpodstawowych. Zajęcia połączone ze zwiedzaniem wystawy, realizowane od wtorku do piątku w godz. 09.00, 10.30 i 12.00
Skąd się wzięła nowoczesność?
Kiedy właściwie zaczyna się nowoczesność? Na pewno nie w XX stuleciu, choć pojęcie „modernizm” kojarzymy dziś najczęściej z architekturą ruchu nowoczesnego z lat 20. i 30. minionego wieku. Zapominamy przy tym, że określenie „Modern Style” odnoszono do secesji, a Mieczysław Porębski, historyk sztuki, to XIX, a nie XX wiek, nazywał „wiekiem nowoczesności”. Jeśli definiować „nowoczesność” przez nakierowanie na przyszłość i pojęcie postępu, to dotrzemy do XVIII, a nawet do XVII stulecia, a jeśli cechą charakterystyczną tego, co nowoczesne, uznać określanie się przez odcięcie (od tego, co minione i od tego, co niezmienne), to tropy prowadzą aż do renesansowych humanistów. „Odcięli się” oni od średniowiecza, któremu przyprawili „gębę” barbarzyńskiego międzyczasu, w którym nic godnego uwagi się nie wydarzyło, i za swoją „prawdziwą” przeszłość uznali starożytność grecką i rzymską. Zresztą sztywny podział na starożytność, średniowiecze i nowożytność zaczyna funkcjonować dopiero w XIX stuleciu – sam zatem uznany być może za wytwór „nowoczesności”. Podczas wykładu przybliżymy to skomplikowane pojęcie, które zaczyna się kształtować, kiedy właściwe dla chrześcijańskiego świata późnej starożytności i wieków średnich określenie własnej współczesności jako „naszego czasu” (łac. nostrum aevum), zastąpiono określeniem i rozumieniem współczesności jako „nowego czasu” (nova aetas). „Nowy czas” stał się jeszcze bardziej „nowy” pod koniec XVIII stulecia, dzięki pojęciu „najnowszego czasu”, i wreszcie, w XIX stuleciu, pojawiła się „nowo-żytność” (i „nowo-czesność”). Spróbujemy wyjaśnić, co takiego wydarzyło się w nowożytności, że ludzie w niej żyjący zaczęli własny czas określać – i to z dumą – jako „nowy”. Uczestnicy wykładu, po jego zakończeniu, zwiedzą wystawę „Najwyższej próby! Rzeźbiarze górnośląscy pierwszej połowy XX w.” Wraz ze zwiedzaniem wystawy na zajęcia należy przeznaczyć od 1,5 do 2 h. Wykład dla uczniów klas 6-8 SP i uczniów szkół ponadpodstawowych. Zajęcia połączone ze zwiedzaniem wystawy, realizowane we wtorki i środy o godz. 09.00 i 11.00 – również na platformie ZOOM.
Powiązane wydarzenia

Dla szkół i przedszkoli, Nie przegap!
Spacerownik „Górny Śląsk...
10 listopada 2021 - 13 lutego 2022

Dla szkół i przedszkoli, Nie przegap!
Folder „Jak patrzeć na rzeźbę, aby ją...
22 listopada 2021 - 13 lutego 2022

Dla szkół i przedszkoli, Nie przegap!
Folder "Twarze sztuki nowoczesnej" -...
03 grudnia 2021 - 13 lutego 2022