STRONA GŁÓWNA / WYDARZENIA /FOLDER „JAK PATRZEĆ NA RZEŹBĘ, ABY JĄ ZOBACZYĆ?” - TOWARZYSZĄCY WYSTAWIE "NAJWYŻSZEJ PROBY..."!
Szanowni Państwo - Oddziały Muzeum w Gliwicach są dostępne dla zwiedzających - prosimy o zapoznanie się z regulaminem zwiedzania. Ze względu na duże zainteresowanie naszymi wystawami czasowymi, prosimy również o przestrzeganie godzin odwiedzania ekspozycji - ostatnie wejście na wystawy jest możliwe najpóźniej pół godziny przed ich zamknięciem, po zakupie biletów. Dziękujemy!
/

Folder „Jak patrzeć na rzeźbę, aby ją zobaczyć?” - towarzyszący wystawie "Najwyższej proby..."!

TERMIN 22 listopada 2021 - 13 lutego 2022
Rzeźba to dziedzina sztuk plastycznych, która posługuje się trójwymiarową bryłą. Ale trzy wymiary to zbyt mało, by opisać całe jej bogactwo. Rzeźba przemawia do nas już samym sposobem w jaki wypełnia przestrzeń, relacją ze światłem i powietrzem, kształtem, kolorem, ciężarem, materiałem, kompozycją, fakturą, artystycznym kunsztem, z jakim została wykonana, znaczeniami, które za jej pośrednictwem chce przekazać twórca. Jednak każde dzieło sztuki, podobnie jak te, które pokazujemy na wystawie „Najwyższej próby! Rzeźbiarze i rzeźby 1. połowy XX w. na Górnym Śląsku” aby w pełni ujawnić swe wielowymiarowe piękno wymagają od nas uwagi i czasu.
 
Nasz Dział Edukacji i Promocji opracował folder, zawierający zestaw przydatnych wskazówek - sformułowanych w oparciu o etapy analizy rzeźby - dzięki którym prace rzeźbiarzy będzie można oglądać i rozpatrywać w różnych aspektach. Nie tylko pod kątem kompozycji, materiału i faktury rzeźby, ale też złożonego zagadnienia formy, które to pojęcie znaczy o wiele więcej, niż kształt. Chcemy przybliżyć także kwestię ekspresji dzieła sztuki, rozpatrywanej na kilku poziomach – od materiału, przez formę po przedstawienie. Nie zabraknie również analizy symbolicznego wymiaru rzeźb prezentowanych na wystawie, których znaczenia  rozpatrywać można w aspekcie kodu kulturowego, ale także odwołując się do symboliki, która ma charakter uniwersalny.
 
Rzeźba wydaje się najtrudniejszym, najbardziej wymagającym z dzieł sztuki. Inaczej niż obraz, który angażuje przede wszystkim wzrok, rzeźba, jako obiekt trójwymiarowy, niejako zmusza nas, by do jej odbioru wprząc doświadczenia, jakie gromadzimy poprzez ciało. To dzięki nim możemy mówić o chropowatości piaskowca, albo o gładkości marmuru, nie dotykając rzeźb. Rzeźba jest dziełem sztuki konkretnym, obecnym w danym miejscu i czasie, zajmującym określoną przestrzeń. Coraz mocniej i na coraz dłużej pochłania nas świat wirtualny, spotkanie z rzeźbą to świetny sposób, by przypomnieć sobie niepowtarzalne wrażenie, jakie przynosi kontakt z tym, co rzeczywiste. Mamy nadzieję, że nasz folder w tym Państwu pomoże” – mówi Ewa Chudyba, filozofka i kierownik Działu Edukacji i Promocji, pomysłodawczyni folderu, który opracowała we współpracy z historyczką sztuki i edukatorką, Martą Witoń.
 
Folder edukacyjny towarzyszący wystawie „Najwyższej próby! Rzeźbiarze i rzeźby 1. połowy XX w. na Górnym Śląsku” może być pomocny nie tylko zwiedzającym naszą wystawę, ale także maturzystom, którzy w trakcie egzaminu dojrzałości podejmą zadanie analizy dzieła sztuki.

W oparciu o publikację prowadzone będą zajęcia dla grup szkolnych i przedszkolnych.
 
Folder jest bezpłatny, jego egzemplarz można otrzymać w Willi Caro, w godzinach otwarcia Muzeum, a przy okazji zwiedzić wystawę „Najwyższej próby! Rzeźbiarze i rzeźby 1. połowy XX w. na Górnym Śląsku”.

Pobierz folder w formacie PDF TUTAJ.

 
 
Ta strona używa plików cookies Dowiedz się więcej