STRONA GŁÓWNA / WYDARZENIA /MŁODA POLSKA DLA NAJMŁODSZYCH
/

Młoda Polska dla najmłodszych

TERMIN 27 maja - 09 września 2021
Zapraszamy najmłodszych do fantastycznej krainy stworzonej przez młodopolskich artystów. Czekają tam na nich chimery, fauny i Stańczyk, a także nauka alfabetu, przy okazji której dzieci poznają się bliżej z… secesją. Zajrzymy do literackiej kawiarni, dowiemy się, z kogo śmiano się w kabarecie Zielony Balonik i do czego służyła karykatura. Wybierzemy się też na wycieczkę do stolic Młodej Polski – Krakowa, Lwowa i Zakopanego, a przy okazji odwiedzimy Warszawę i Paryż. Młoda Polska dla najmłodszych!  
Uczestnictwo w zajęciach jest bezpłatne, wszystkie zajęcia realizowane są od wtorku do piątku w godzinach 09.00, 10.30 i 12.00. Uwaga! W zajęciach „Młodopolski design” uczestniczyć można także w poniedziałek (w tych samych godzinach).

 

Dla grup przedszkolnych i klas 1-3 szkół podstawowych przygotowaliśmy ciekawe tematy razem z materiałami edukacyjnymi, aby również najmłodsi mogli zapoznać się z pięknem młodopolskiej sztuki.

 

Uwaga! Wydrukowane materiały edukacyjne odebrać można (bezpłatnie) w Willi Caro!


Tematy zajęć do wyboru:

 

 

Chimery, fauny i... Stańczyk - tajemnicze postaci z młodopolskich obrazów

 

Na wielu obrazach na najnowszej wystawie w Muzeum w Gliwicach oprócz eleganckich dam i przystojnych panów pojawiają się też bardzo tajemnicze postaci. Jedne mają rogi, niektóre kopyta, a inne… strój błazna. Podczas naszych zajęć dowiemy się, kim były mitologiczne chimery czy fauny i dlaczego zasiedlały młodopolską wyobraźnię, czym zajmował się Stańczyk i dlaczego wiosna na obrazie przybiera kształt… małego diabełka. Poznamy też pojęcie karykatury, która stała się elementem specyficznego poczucia humoru młodopolskich artystów, a na sam koniec… sami wcielimy się w artystów przełomu XIX i XX wieku!

Zajęcia przeznaczone dla grup przedszkolnych i kl. 1-3 szkół podstawowych. Lekcja modyfikowana jest w zależności od wieku odbiorców.

 

Zapraszamy do pobrania secesyjnych motywów, przygotowanych w oparciu o grafikę czasopisma "Chimera" (źródło: POLONA).

Zapraszamy do pobrania kolorowanek przygotowanych na podstawie dzieł:

V. Hofman, Wiosna (ze zbiorów Muzeum Narodowego w Krakowie)

J. Malczewski, Meduza (ze zbiorów Lwowskiej Galerii Sztuki)

J. Matejko, Stańczyk (ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie)

S. Wyspiański, Apollo (rys. opublikowany w czasopiśmie „Chimera” kwiecień/maj 1901, źródło: Polona) 

 

 

Secesyjny alfabet

 

Czy nauka liter alfabetu może mieć coś wspólnego  ze sztuką? Wszystko, jeśli do pomocy zaprosimy artystów Młodej Polski i sięgniemy do szaty graficznej najsłynniejszego czasopisma epoki o nazwie „Chimera”. Podczas zajęć najmłodsi, kolorując pięknie  zdobione monogramy „Chimery”, poznawać będą nie tylko litery alfabetu, ale styl i charakter twórczości artystów epoki, kiedy triumfy święciła secesja. Nie mamy wszystkich liter, ale te brakujące pomogą nam odnaleźć i narysować fantastyczne postaci z obrazów młodopolskich twórców.

Zajęcia przeznaczone dla grup przedszkolnych i kl. 1-3 szkół podstawowych. Lekcja modyfikowana jest w zależności od wieku odbiorców.

 

Zapraszamy do pobrania secesyjnego alfabetu i secesyjnych motywów, przygotowanych w oparciu o grafikę czasopisma "Chimera" (źródło: POLONA).

 

 

Młodopolski design - Witkiewicz, Wyspiański, Mehoffer

 


Młoda Polska to epoka w historii literatury i sztuki przypadająca na koniec XIX i początek XX wieku. Terytorium Polski w tamtym okresie podzielone było między trzech zaborców, a pozbawiony własnej państwowości naród dążył do wyzwolenia ojczyzny spod władzy rosyjskiej, pruskiej i austriackiej. Nastroje patriotyczne i nadzieja na odzyskanie niepodległości towarzyszyły także młodopolskim artystom, takim jak Jacek Malczewski, którzy poruszali w swoich pracach problemy narodowowyzwoleńcze. Na ziemiach polskich około roku 1900 rozwijała się nie tylko twórczość malarska i rzeźbiarska, ale także sztuka użytkowa. Artyści młodopolscy tacy jak Stanisław Witkiewicz, Stanisław Wyspiański czy Józef Mehoffer byli wszechstronnie uzdolnieni i poza malarstwem, rzeźbą i dramatopisarstwem zajmowali się także projektowaniem mebli, tkanin, tapet, witraży, a nawet całych wnętrz. Czerpiąc inspiracje z europejskiej secesji, brytyjskiego ruchu Arts and Crafts oraz sztuki ludowej Podhala i Huculszczyzny, dążyli do stworzenia stylu narodowego, który miał podkreślać odrębność artystyczną dążących do odzyskania niepodległości Polaków. Podczas zajęć poświęconych pierwszym młodopolskim projektom sztuki użytkowej opowiemy o początkach polskiego designu. Przyjrzymy się willom wzniesionym w stylu zakopiańskim, a także wnętrzom i meblom zaprojektowanym między innymi przez Stanisława Wyspiańskiego, Józefa Mehoffera i Józefa Czajkowskiego. Zastanowimy się nad kształtami i ornamentyką wybranych przedmiotów oraz spróbujemy odkryć ich znaczenie. Lekcji towarzyszyć będzie specjalnie przygotowana karta pracy zawierająca zestaw góralskich motywów oraz secesyjnych witraży do kolorowania.

Zajęcia przeznaczone dla grup przedszkolnych, uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Lekcja modyfikowana jest w zależności od wieku odbiorców.

Zapraszamy do pobrania: karty pracy 1, karty pracy 2

 

 

Kraków, Lwów, Zakopane… (Warszawa i Paryż) – artystyczne stolice Młodej Polski

 

Choć XIX-wieczny Kraków był miastem prowincjonalnym i niewielkim, w okresie Młodej Polski to właśnie on stał się artystyczną stolicą tej epoki. To tutaj rozwijało się najpełniej środowisko literacko-artystyczne, a zagraniczne nowinki trafiały na podatny grunt. Jednak nie tylko w mieście polskich królów budziła się młodopolska cyganeria. We Lwowie, stolicy ówczesnej Galicji, znajdował się jeden z najważniejszych ośrodków kultury polskiej: Zakład Narodowy im. Ossolińskich. Tu działał Uniwersytet im. Jana Kazimierza, na którym wykładali wybitni humaniści – między innymi Jan Kasprowicz, a także Teatr Wielki, którego gmach niczym nie ustępuje operze paryskiej. Letnią stolicą Młodej Polski było Zakopane, do którego artyści udawali się w poszukiwaniu wytchnienia, ale przede wszystkim inspiracji twórczych. Podczas lekcji poznamy twórców młodopolskich związanych z tymi ośrodkami kultury. Odpowiemy także na pytanie, jaką funkcję pełniła kawiarnia w okresie Młodej Polski, a także zajrzymy do Warszawy – stolicy zaboru rosyjskiego – i zastanowimy się, dlaczego w tym mieście kultura miała nieco inne priorytety. Nie zapomnimy również o Paryżu – bez którego artyści Młodej Polski, tak jak i inni nowocześni artyści z całego świata – po prostu nie mogli się obejść. Zajęciom towarzyszy karta pracy z wkładką :)

Zajęcia przeznaczone dla grup przedszkolnych, uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Lekcja modyfikowana jest w zależności od wieku odbiorców.

 

Zapraszamy do pobrania Karty Pracy z "wkładką".

 

 

 

 

Ta strona używa plików cookies Dowiedz się więcej