Zofia Stryjeńska – tajemnicze i radosne opowieści
„Już w 1925 roku, na Międzynarodowej Wystawie Sztuki Dekoracyjnej i Przemysłu Artystycznego w Paryżu, artystka odniosła bezprecedensowy sukces. Grand Prix otrzymała nie tylko za ogromne obrazy <Pory roku>, zdobiące wnętrza Pawilonu Polskiego, ale w aż czterech działach (malarstwo, plakat, ilustracje, tkaniny). W dziale zabawkarskim otrzymała diplôme d’honneur, została też odznaczona Krzyżem Kawalerskim Legii Honorowej. Dzięki swym wyrazistym dziełom, ale także otaczającej jej życie legendzie, Stryjeńska intryguje i zachwyca również dziś. Nasza wystawa skupi się szczególnie na dwu wątkach, fascynujących artystkę przez całe życie i łączących się w jej twórczości. To panteon słowiańskich bożków i bogactwo kultury ludowej”– mówi Światosław Lenartowicz.
„Choć skupia się na dwu wątkach, ekspozycja przybliża całe spektrum realizacji Stryjeńskiej – zobaczymy na niej zabawki, projektowane przez nią tkaniny, scenografie, ilustracje książkowe, fragmenty pociętych po paryskiej wystawie obrazów <Pory roku>, a obok panteonu bożków i twórczości z lat 30. i 40.– także wczesne prace Stryjeńskiej, z lat 1911 – 1919, dotąd nie prezentowane publiczności, włącznie z odkrytym w tym roku (2024), przez krakowską DESĘ, obrazem przedstawiającym Czepca - postać z <Wesela> Wyspiańskiego. Namalowany przez młodą artystkę, w 1911 roku, powstawał pod kierunkiem Włodzimierza Tetmajera” – mówi Patrycja Gwoździewicz.
Na wystawie znajdziemy prace Zofii Stryjeńskiej znajdujące się nie tylko w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie, ale także Muzeum Narodowego w Warszawie, Muzeum Narodowego w Poznaniu, Muzeum Narodowego w Kielcach oraz Muzeum Etnograficznego im. Seweryna Udzieli w Krakowie. Zaprezentujemy również dzieła z kolekcji prywatnych – Agnieszki i Marka Kapuścińskich oraz Ingi i Artura Ludwinów.
„Poza nieliczną grupą artystów, łamiących stare formy i budujących przyszłość, uważam Stryjeńską za najciekawszy talent malarski w Polsce” – pisał sto lat temu, w 1924 roku Leon Chwistek, współtwórca i główny teoretyk formizmu. W tym samym czasie krytyk i malarz Jan Żyznowski w „Wiadomościach Literackich” oznajmiał kategorycznie: „Jednostką twórczą, najpotężniej dziś reprezentującą sztukę polską, jest bezsprzecznie Zofia Stryjeńska […]. Każdego z naszych artystów możemy sobie wyobrazić w gromadzie artystów francuskich, niemieckich lub rosyjskich. Stryjeńskiej – nie sposób […]. Wszelka dokładna analiza wartości malarstwa Stryjeńskiej jest zbyteczna – twórczość jej posiada tę jasność i urok, tę przekonywającą dziwność, czar i moc wyrazu, na jaki stać jednostki tylko prawdziwie genialne”. Dziś te diagnozy są równie aktualne. Zocha, bo tak o sobie mówiła, była artystką wszechstronną, żeby nie powiedzieć totalną. Zajmowała się malarstwem, litografią, w Warsztatach Krakowskich projektowała toczone z drewna zabawki: malowane lalki i zwierzęta, a także klocki z przedstawieniami polskich obrzędów: dożynek, wianków, kolędowania… Tworzyła scenografie i kostiumy do przedstawień – między innymi do „Balladyny” Juliusza Słowackiego. Była też autorką scenariuszy i projektów scenicznych do widowisk teatralnych – wśród nich m.in. do baletu pt. „Korowaj”. Dążąc do syntezy sztuk Stryjeńska zaprojektowała podczas II wojny światowej Witezjon - budowlę mającą być połączeniem teatru, muzeum etnograficznego i centrum festiwalowego - „centrum słowiaństwa”. W tej, jak pisała, „gontynie modernistycznej gigantycznej wielkości i o olśniewającym blasku barw”, organizowano by festiwale-obrzędy zgodne z porami roku, z takim rozmachem, że „świat cały oczy wybałuszy na piękno Polski słowiańskiej”. Każdy festiwal miał składać się z trzech części: koncert, balet, obrzęd. Festiwal zimowy to kolędy polskie, balet: topienie marzanny, obrzęd – wodzenie turonia. Festiwal wiosenny: pieśni wielkopostne, balet: „Pascha”, obrzęd: śmigus… Prace Stryjeńskiej tętnią rytmem przyrody, tak jak kultura ludowa – nie przeciwstawiają się, ale splatają z naturą. Mamy też w jej twórczości inne, rewelacyjne przełamanie dualizmów – łączy się w niej bowiem pogaństwo z chrześcijaństwem, obrzędy kościelne i tradycja łacińska z tym, co archaiczne, a to, co rodzime, z tym, co uniwersalne. Zofia Stryjeńska podejmuje i prowadzi dalej ten sam wątek, jaki znajdujemy w dziełach Stanisława Wyspiańskiego, dla którego Wawel był polskim Akropolem. Prowadzi dalej, chociaż wcale się nie oddala, ale właśnie przybliża nas do samego źródła tej – mimo wszystko - radosnej i tajemniczej opowieści, jaką jest życie. Teraz i my mamy szansę orzeźwić się nią i zachwycić.
***
Ekspozycji towarzyszy bogata oferta edukacyjna – zajęcia dla grup szkolnych i przedszkolnych (więcej o nich w drugiej połowie marca), a także liczne wydarzenia dla szerokiej publiczności – warsztaty, wykłady, oprowadzania kuratorskie. Już dziś zapraszamy na spotkanie z wnuczką Zofii Stryjeńskiej – Martine Sokolowski-Jaques-Dalcroze i Światosławem Lenartowiczem, które odbędzie się w środę, 10 kwietnia 2024 w Willi Caro o godz. 17.00.
Osoby zwiedzające wystawę „Zofia Stryjeńska – tajemnicze i radosne opowieści” w Willi Caro będą też mogły zakupić w promocyjnych cenach książki poświęcone „księżniczce malarstwa polskiego”. Monograficzny album pt. „Zofia Stryjeńska”, autorstwa Światosława Lenartowicza, kuratora naszej ekspozycji, biografię artystki pt. „Stryjeńska. Diabli nadali” autorstwa Angeliki Kuźniak zawierającą unikalny „Słownik Zochy”, czy wreszcie – książkę autorstwa samej Stryjeńskiej, która pod pseudonimem „prof. Hillar” napisała – w swoim niepowtarzalnym stylu – podręcznik dobrych manier pt. „Savoir-vivre”. Czekają także pamiątkowe pocztówki z pracami Stryjeńskiej i kalendarze.
Wydarzenia towarzyszące wystawie pt. „Zofia Stryjeńska – tajemnicze i radosne opowieści”
Spotkania, wykłady, oprowadzania:
Środa, 10 kwietnia 2024, godz. 17.00 – spotkanie z rodziną Zofii Stryjeńskiej i Światosławem Lenartowiczem
Sobota, 13 kwietnia2024, godz. 11.30 – wykład i oprowadzanie kuratorskie Światosława Lenartowicza
Sobota, 27 kwietnia 2024, godz. godz. 11.30 –oprowadzanie kuratorskie Patrycji Gwoździewicz,
Sobota, 18 maja 2024, między 18.00 a 23.00 – oprowadzania kuratorskie Światosława Lenartowicza podczas Nocy Muzeów
Sobota, 15 czerwca 2024, godz. 11.30 - oprowadzanie kuratorskie Patrycji Gwoździewicz
Sobota, 22 czerwca 2024, godz. 11.30 – „O bożkach i gusłach słowiańskich” – wykład etnografki Marty Paszko połączony z oprowadzaniem
Sobota, 13 lipca 2024, godz. 11.30 – oprowadzanie kuratorskie Patrycji Gwoździewicz,
Niedziela, 18 sierpnia 2024, godz. 11.30 – finisaż wystawy - wykład i oprowadzanie kuratorskie Światosława Lenartowicza,
Warsztaty połączone z wizytą na wystawie:
Sobota, 06 kwietnia 2024, godz. 11.00 i 13.00 – „Ilustracja temperą” – prowadzenie Magdalena Schuster, artystka plastyk
Sobota, 20 kwietnia 2024, godz. 11.00 i 13.00 – Malowanie na tkaninie – prowadzenie Magdalena Schuster, artystka plastyk
Sobota, 11 maja 2024, godz. 11.00, 13.00 i 15.00 – Warsztaty zabawkarskie: bączki i wirki – prowadzenie Anna Koblak, twórczyni ludowa, na co dzień związana z Muzeum Etnograficznym im. Seweryna Udzieli w Krakowie
Sobota, 18 maja 2024, godz. 17.00 -20.00 – warsztaty podczas Nocy Muzeów prowadzone m.in. przez twórców ludowych ze Stryszawy
Sobota, 1 czerwca 2024, godz. 11.00, 13.00 i 15.00 - warsztaty zabawkarskie: szyjemy smoka wawelskiego – prowadzenie Magdalena Schuster, artystka plastyk
Sobota, 15 czerwca 2024, godz. 11.00, 13.00 i 15.00 - warsztaty zabawkarskie: ruchome zwierzątka z kartonu – prowadzenie Anna Koblak, twórczyni ludowa, na co dzień związana z Muzeum Etnograficznym im. Seweryna Udzieli w Krakowie
Sobota, 29 czerwca 2024, godz. 11.00, 13.00 i 15.00 - warsztaty zabawkarskie: lalki szmacianki i piłki szmacianki – prowadzenie Anna Koblak, twórczyni ludowa, na co dzień związana z Muzeum Etnograficznym im. Seweryna Udzieli w Krakowie
Sobota, 6 lipca 2024, godz. 11.00 i 13.00 - Warsztaty zabawkarskie: szycie z filcu – prowadzenie Magdalena Schuster, artystka plastyk
POBIERZ ULOTKĘ
Koszt udziału w warsztatach – 1 zł od osoby, zapisy: tel. 783 560 006
Uwaga! Zapisy na poszczególne warsztaty rozpoczynamy z tygodniowym wyprzedzeniem
(tzn. np. w marcu nie można zapisać się na warsztaty w czerwcu)
Powiązane wydarzenia
"Zofia Stryjeńska – tajemnicze i radosne...
08 marca - 18 sierpnia 2024
Artykuły Światosława Lenartowicza...
07 marca - 18 sierpnia 2024
Książki i inne wydawnictwa związane z...
08 marca - 18 sierpnia 2024
O Zofii Stryjeńskiej (nie tylko) na Dzień...
piątek, 8 marca 2024
Fotorelacja z otwarcia wystawy: „Zofia...
niedziela, 10 marca 2024
O cyklu „Pascha. Pieśń o...
26 marca - 01 kwietnia 2024