STRONA GŁÓWNA / WYDARZENIA /PRONASZKO. MALUJĄCY RZEŹBIARZ. WYKŁAD POŁĄCZONY Z WIZYTĄ NA WYSTAWIE „KOLOR I FORMA. SZTUKA DWUDZIESTOLECIA MIĘDZYWOJENNEGO Z KOLEKCJI MUZEUM NARODOWEGO W KRAKOWIE”
Obraz "Nauka czytania" Zbigniewa Pronaszki na wystawie w Willi Caro, fot. R.B. Bartkowski

Obraz "Nauka czytania" Zbigniewa Pronaszki na wystawie w Willi Caro, fot. R.B. Bartkowski

Zbigniew Pronaszko, Projekt pomnika Adama Mickiewicza (dla Wilna), 1922, odlew brązowy, zbiory MNK, fot. R.B. Bartkowski

Zbigniew Pronaszko, Projekt pomnika Adama Mickiewicza (dla Wilna), 1922, odlew brązowy, zbiory MNK, fot. R.B. Bartkowski

Odsłonięcie makiety pomnika Adama Mickiewicza w Wilnie, zbiory NAC

Odsłonięcie makiety pomnika Adama Mickiewicza w Wilnie, zbiory NAC

Leon Chwistek, Radość formistów, 1919, Muzeum Narodowe w Krakowie

Leon Chwistek, Radość formistów, 1919, Muzeum Narodowe w Krakowie

Leon Chwistek, Akt leżący, 1919, Muzeum Narodowe w Krakowie

Leon Chwistek, Akt leżący, 1919, Muzeum Narodowe w Krakowie

/

Pronaszko. Malujący rzeźbiarz. Wykład połączony z wizytą na wystawie „Kolor i forma. Sztuka dwudziestolecia międzywojennego z kolekcji Muzeum Narodowego w Krakowie”

TERMIN sobota, 10 grudnia 2022 godz. 15:00
MIEJSCE Willa Caro
„Pronaszko. Malujący rzeźbiarz” to drugi z cyklu wykładów, jakie przygotowali kuratorzy ekspozycji „Kolor i forma…”, historycy sztuki – Urszula Kozakowska-Zaucha i Światosław Lenartowicz. Co miesiąc, aż do marca przyszłego roku, będą się z nami spotykać w Willi Caro, i przybliżać wybrane wątki związane z rewelacyjnymi dziełami polskich twórców dwudziestolecia międzywojennego prezentowanymi na najnowszej wystawie, jaką Muzeum w Gliwicach przygotowało we współpracy z Muzeum Narodowym w Krakowie. Spotkania rozpoczynać się będą od wykładu w sali konferencyjnej,  następnie – dyskusja wokół wybranych prac przeniesie się na sale ekspozycyjne, gdzie przedmiot rozmowy będziemy mieć tuż przed oczami. Drugie spotkanie poprowadzi Światosław Lenartowicz, który przybliży postać jednego z najważniejszych przedstawicieli grupy formistów krakowskich - Zbigniewa Pronaszki. Mocno kubizujący pomnik Adama Mickiewicza dla Wilna, autorstwa Pronaszki, był najnowocześniejszą realizacją pomnikową międzywojennej Polski. Wzbudzał też wiele kontrowersji. Zrealizowany został wyłącznie w postaci modelu, który oglądać można na wystawie w Willi Caro oraz drewnianej makiety 1:1 prezentowanej w Wilnie i zniszczonej podczas powodzi w 1938 r. Twórczość malarska Pronaszki stanowi czołowy przykład wpływu kubizmu na sztukę polską początku XX wieku. Opowieść o tym wyjątkowym twórcy będzie jednocześnie przedstawieniem grupy formistów krakowskich – m.in. Tytusa Czyżewskiego i Leona Chwistka, których obrazy pokazujemy na wystawie.
 
Formizm – polski awangardowy ruch literacko-artystyczny rozwijający się w latach 1917–1922, czerpiący inspirację z dokonań kubizmu, ekspresjonizmu i futuryzmu oraz sztuki ludowej. Artyści związani z tym ruchem po raz pierwszy wystawili swoje prace w 1917 r. w Krakowie pod nazwą Ekspresjoniści polscy, a w 1919 r. przyjęli nazwę Formistów, podkreślając szersze niż ekspresjonistyczne inspiracje dla swojej twórczości. Twórców związanych z grupą łączyło zainteresowanie czystą formą (beztreściową, „oznaczającą i wyrażającą jedynie siebie” – Focillon, Le vie des formes, 1934) i w tej dziedzinie dokonali w sztuce polskiej zasadniczego przełomu. Nadrzędny cel swej działalności upatrywali w stworzeniu nowoczesnego stylu narodowego, odpowiadającego nowej rzeczywistości politycznej odrodzonego państwa polskiego. Stąd też poszukiwali inspiracji w rodzimej sztuce cechowej średniowiecza, czerpali wzory z malarstwa XVII i XVIII wieku, a także z barwnych miedziorytów jarmarcznych i naiwnego malarstwa na szkle typowego dla Podhala. Twórczych impulsów poszukiwali także wśród postaw, kierunków i nurtów, które priorytetowo traktowały zagadnienie autonomii formy artystycznej. Znanymi formistami byli: Leon Chwistek (także główny teoretyk nurtu), Tytus Czyżewski, bracia Zbigniew i Andrzej Pronaszko, Tymon Niesiołowski, August Zamoyski, Stanisław Ignacy Witkiewicz.
Ta strona używa plików cookies Dowiedz się więcej