STRONA GŁÓWNA / WYDARZENIA /PORCELANA ROSENTHAL JUŻ NIEBAWEM W WILLI CARO...
Bjørn Wiinblad Wazon i Talerz Rosenthal Studio Line Zbiory Muzeum w Gliwicach fot. Maciej Głowaczewski

Bjørn Wiinblad Wazon i Talerz Rosenthal Studio Line Zbiory Muzeum w Gliwicach fot. Maciej Głowaczewski

Fot_6_Bjørn Wiinblad_Seria_Czarodziejski_flet_Rosenthal_Studio_Line_Zbiory_Muz_w_Gliwicach_fot_Maciej_Głowaczewski

Fot_6_Bjørn Wiinblad_Seria_Czarodziejski_flet_Rosenthal_Studio_Line_Zbiory_Muz_w_Gliwicach_fot_Maciej_Głowaczewski

Fot_2__Bjørn Wiinblad_Wazon-i_Świecznik_Seria_Romanza_Rosenthal_Studio_Line_Zbiory_Muz_w_Gliwicach_fot_Maciej_Głowaczewski

Fot_2__Bjørn Wiinblad_Wazon-i_Świecznik_Seria_Romanza_Rosenthal_Studio_Line_Zbiory_Muz_w_Gliwicach_fot_Maciej_Głowaczewski

Fot_7_Bjørn Wiinblad_Dziadek_do_orzechów_Akt_1_Rosenthal_Studio_Line_Zbiory_Muz_w_Gliwicach_fot_Patrycja_Gwoździewicz

Fot_7_Bjørn Wiinblad_Dziadek_do_orzechów_Akt_1_Rosenthal_Studio_Line_Zbiory_Muz_w_Gliwicach_fot_Patrycja_Gwoździewicz

Fot_10_Bjørn Wiinblad_Traviatta_Akt_2_Rosenthal_Studio_Line_Zbiory_Muz_w_Gliwicach_fot_Patrycja_Gwoździewicz

Fot_10_Bjørn Wiinblad_Traviatta_Akt_2_Rosenthal_Studio_Line_Zbiory_Muz_w_Gliwicach_fot_Patrycja_Gwoździewicz

Tapio Wirkkala, Rut Bryk (dekoracja malarska), Wazon “Polygon”; Rosenthal-Künstlerservice „Winterreise”; porcelana biała, szkliwiona, wys. 18 cm; Zbiory Muzeum w Gliwicach; fot. Maciej Głowaczewski

Tapio Wirkkala, Rut Bryk (dekoracja malarska), Wazon “Polygon”; Rosenthal-Künstlerservice „Winterreise”; porcelana biała, szkliwiona, wys. 18 cm; Zbiory Muzeum w Gliwicach; fot. Maciej Głowaczewski

Tapio Wirkkala, Wazonik “Pollo”; „Rosenthal/studio-linie/GERMANY/ hergestellt/im Jubiläumsjahr/VIII 1979-VII 1980”; biskwit koloru szarawego, wys. 8,5 cm, szer. 11,5 cm, średnica wylewu 1,2 cm; ; Zbiory Muzeum w Gliwicach; fot. Patrycja Gwoździewicz

Tapio Wirkkala, Wazonik “Pollo”; „Rosenthal/studio-linie/GERMANY/ hergestellt/im Jubiläumsjahr/VIII 1979-VII 1980”; biskwit koloru szarawego, wys. 8,5 cm, szer. 11,5 cm, średnica wylewu 1,2 cm; ; Zbiory Muzeum w Gliwicach; fot. Patrycja Gwoździewicz

Ernst Fuchs Patera dekoracyjna z wizerunkiem Lohengrina, porcelana, „Limitierte Kunstreihen 1000/89”; wys. 41,5 cm, szer. 36,3 cm, gł. 3,8 cm; (fot. Maciej Głowaczewski)

Ernst Fuchs Patera dekoracyjna z wizerunkiem Lohengrina, porcelana, „Limitierte Kunstreihen 1000/89”; wys. 41,5 cm, szer. 36,3 cm, gł. 3,8 cm; (fot. Maciej Głowaczewski)

Ernst Fuchs Künstlertasse Nr. 28, ; porcelana biała szkliwiona; wys. z pokrywą 17 cm, średnica stopy 9,5 cm; (fot. Maciej Głowaczewski)

Ernst Fuchs Künstlertasse Nr. 28, ; porcelana biała szkliwiona; wys. z pokrywą 17 cm, średnica stopy 9,5 cm; (fot. Maciej Głowaczewski)

Ernst Fuchs Talerz roku 1980 z wyobrażeniem Pegaza, Jahresteller 1980 Limitierte Kunstreihen 3000/0007; szkło, wys. ze stelażem: 3 cm, średnica 41 cm, gr. 1,3 cm; (fot. Patrycja Gwoździewicz)

Ernst Fuchs Talerz roku 1980 z wyobrażeniem Pegaza, Jahresteller 1980 Limitierte Kunstreihen 3000/0007; szkło, wys. ze stelażem: 3 cm, średnica 41 cm, gr. 1,3 cm; (fot. Patrycja Gwoździewicz)

Ernst Fuchs Maska Nr 2, „Incognito”/Ernst Fuchs 500/240”; porcelana biała, biskwit, wys. 21 cm, szer. 16 cm, gł. 7 cm; (fot. Maciej Głowaczewski)

Ernst Fuchs Maska Nr 2, „Incognito”/Ernst Fuchs 500/240”; porcelana biała, biskwit, wys. 21 cm, szer. 16 cm, gł. 7 cm; (fot. Maciej Głowaczewski)

Ernst Fuchs Wazon, biskwit, wys.: 18,5, szer.: 21 cm; (fot. Maciej Głowaczewski)

Ernst Fuchs Wazon, biskwit, wys.: 18,5, szer.: 21 cm; (fot. Maciej Głowaczewski)

Ernst Fuchs Waza Suomi, Ernst Fuchs 500/213 Rosenthal Limitierte Kunstreihen”; porcelana biała szkliwiona, malowana; wys. 19 cm, szer. 18,6 cm, gł. 18,6 cm; (fot. Patrycja Gwoździewicz)

Ernst Fuchs Waza Suomi, Ernst Fuchs 500/213 Rosenthal Limitierte Kunstreihen”; porcelana biała szkliwiona, malowana; wys. 19 cm, szer. 18,6 cm, gł. 18,6 cm; (fot. Patrycja Gwoździewicz)

Herbert Bayer, Jahresobiekt im Porzellan 1982, Rosenthal studio-line, edycja limitowana 1500/29, porcelana biała szkliwiona, wys. 5,5 cm, szer. 34,5 cm x 34,5 cm; Zbiory Muzeum w Gliwicach; fot. Maciej Głowaczewski

Herbert Bayer, Jahresobiekt im Porzellan 1982, Rosenthal studio-line, edycja limitowana 1500/29, porcelana biała szkliwiona, wys. 5,5 cm, szer. 34,5 cm x 34,5 cm; Zbiory Muzeum w Gliwicach; fot. Maciej Głowaczewski

Herbert Bayer, Jahresobiekt im Porzellan 1982, Rosenthal studio-line, edycja limitowana 1500/29, porcelana biała szkliwiona, wys. 5,5 cm, szer. 34,5 cm x 34,5 cm; Zbiory Muzeum w Gliwicach; fot. Maciej Głowaczewski;

Herbert Bayer, Jahresobiekt im Porzellan 1982, Rosenthal studio-line, edycja limitowana 1500/29, porcelana biała szkliwiona, wys. 5,5 cm, szer. 34,5 cm x 34,5 cm; Zbiory Muzeum w Gliwicach; fot. Maciej Głowaczewski;

/

Porcelana Rosenthal już niebawem w Willi Caro...

TERMIN 01 czerwca - 25 października 2020

W sobotę, 13 czerwca 2020 r. nastąpi otwarcie w Willi Caro wystawy "Kolekcjonerzy z Gliwic. Pokaz daru porcelany Rosenthal", której kuratorami będą historycy sztuki - Anna Kwiecień i Patrycja Gwoździewicz. Do tego czasu na naszej podstronie na FB: "Skarby Muzeum w Gliwicach" będziemy prezentować Państwu sylwetki projektantów Rosnenthal studio-line, których prace zobaczymy w ramach czerwcowej ekspozycji.

Ze względu na wciąż trwające obostrzenia związane z epidemią sobotnie otwarcie wystawy odbędzie się on-line - w sobotę, 13 czerwca 2020, o godz. 17.00.

A na zwiedzanie - z zachowaniem zasad w stanie epidemii - zapraszamy od niedzieli, 14 czerwca!

 

Tutaj - o wybranych projektantach Rosnenthal studio-line pisze Patrycja Gwoździewicz, historyk sztuki:

 

(Zdjęcie: Bjørn Wiinblad Wazon i Talerz Rosenthal Studio Line Zbiory Muzeum w Gliwicach fot. Maciej Głowaczewski)

Kolekcja Rosenthal Studio Line to pochód wielkich indywidualności, artystów o wielkiej wyobraźni, czasem skrajnie różnych, czasem tworzących w jednym nurcie. Wśród nich wielką gwiazdą był:

Bjørn Wiinblad (1918 – 2006)

Na oficjalnej stronie Bjørna Wiinblada można znaleźć takie określenia: „międzynarodowa gwiazda rocka”, „ jego sława międzynarodowa może być porównana do wielkości Sørena Kirkegaarda”, „wszechstronny artysta kosmopolityczny”. Jedno jest pewne: Bjørn Wiinblad miał w sobie wielką radość życia i potrafił ją skutecznie przekazać poprzez swoją sztukę. To prawdziwy mistrz autokreacji. Duńczyk o całkowicie nie-duńskim stylu.

Z Rosenthalem był związany od 1957 r. jako główny projektant. W czasach, gdy dominował skandynawski minimalizm, na prostych, geometrycznych formach stworzył świat rodem z baśni tysiąca i jednej nocy, wnosząc powiew Orientu z bogactwem złota i koloru do chłodu intelektualnej abstrakcji Północy. Ten mariaż okazał się bardzo trafiony – w gusta publiczności spragnionej kolorowych, odległych światów. Kiedy Bjørn Wiinblad pojawiał się na promocjach serwisów z porcelany, ustawiała się wielka kolejka po autografy. Był też prawdziwym bon-vivantem. Otoczony gronem przyjaciół podróżował po Europie zwiedzając jej cuda i oglądając namiętnie wielkie opery. Stąd inspiracje do całych serii muzycznych zilustrowanych na szkle i porcelanie. Wiinblad projektował wszystko: dywany, tkaniny, meble, stoliki do grilla, sztućce, szkło, porcelanę, wnętrza hoteli, dekoracje i kostiumy sceniczne, plakaty i ...serwis porcelanowy dla szacha. Przechodził płynnie od jednego projektu do następnego, ponoć niewiele sypiał, jego nadzwyczajna energia życiowa zdaje się” rozsadzać” powierzchnię projektowanych przedmiotów. Odniósł ogromny sukces komercyjny, chociaż w rodzinnej Danii był często krytykowany za swój styl.

W przekazanym do Muzeum w Gliwicach darze Pana Wolfganga Domogalli, projekty Bjørna Wiinblada stanowią blisko 1/3 kolekcji. Będą Państwo mogli zobaczyć je na wystawie:

 

 


Ernst Fuchs (1930-2015)


Rajski ptak austriackiej bohemy, mając lat 15, rozpoczął studia w wiedeńskiej Akademii Sztuk Pięknych. Wśród jego idoli odnaleźć można takie sławy jak: Gustav Klimt, Pablo Picasso, Egon Schiele, Max Ernst. Przyjaźnił się z Salvadore Dalim. Zajmował się malarstwem, grafiką, rzeźbą i architekturą. Był współzałożycielem wiedeńskiej szkoły realizmu fantastycznego. Jego twórczość wyrasta z tradycji judeo-chrześijańskiej, perfekcyjnie opanował tradycyjny warsztat, a jego obrazy przesyca fantasmagoryczna wyobraźnia.
W podarowanej Muzeum w Gliwicach kolekcji Pana Wolfganga Domogalli znalazło się sześć obiektów Rosenthal studio-line zaprojektowanych przez Ernsta Fuchsa. Między innymi ten:
 
Ernst Fuchs Künstlertasse Nr. 28, ; porcelana biała szkliwiona; wys. z pokrywą 17 cm, średnica stopy 9,5 cm; (fot. Maciej Głowaczewski).

 

 

Herbert Bayer (1900 – 1985)

 
Poniżej:
Herbert Bayer, Jahresobiekt im Porzellan 1982, Rosenthal studio-line, edycja limitowana 1500/29, porcelana biała szkliwiona, wys. 5,5 cm, szer. 34,5 cm x 34,5 cm; Zbiory Muzeum w Gliwicach; fot. Maciej Głowaczewski. W prezentowanym obiekcie z porcelany uderza widza wyważona kompozycja, oszczędny kolor, doskonałe stosunki przestrzenne tego syntetycznego krajobrazu. 

Artystyczny erudyta, jeden z najbardziej wpływowych twórców Bauhausu. Studia w Darmstadt rozpoczął w 1919 r. W latach 1921-1923 uczęszczał do Bauhausu w Weimarze, gdzie studiował malarstwo ścienne u W. Kandinsky’ego. Znakomity typograf – stworzył uniwersalny alfabet, krój pisma, który składał się tylko z małych liter i który stał się znakiem rozpoznawczym Bauhausu. W latach 1925-1928 H. Bayer był nauczycielem typografii i grafiki reklamowej. Kolejne dziesięciolecie spędził w Berlinie, gdzie zajmował się projektowaniem wnętrz, malarstwem, grafiką użytkową. Pomimo sukcesów artystycznych, w 1937 r. w okresie hitleryzmu, jego dzieła zostały uznane za sztukę zdegenerowaną. W 1938 r. Bayer wyemigrował do Stanów Zjednoczonych na zaproszenie Alfreda H. Barra Jr., dyrektora MoMA (The Museum of Modern Art) w Nowym Jorku. Przygotował tam wielką wystawę „Bauhaus 1919-1928”. Jego teorie i projekty wywarły ogromny wpływ na wzornictwo amerykańskie po 1945 r.
Trudno przecenić dzisiaj wpływ Bauhausu na oblicze architektury i design’u, siłą tej szkoły jest niewątpliwie konstrukcja dzieła.

 


Tappio Wirkkala (1915-1985)

Najważniejszy fiński designer, grafik, architekt wnętrz, artysta - filozof, który łączył umiłowanie natury z umiejętnością jej odtworzenia w projekcie. Inspiracją były dla niego zamarznięte krople deszczu, krystaliczny lód na powierzchni jeziora, kształty ptaków, leśne kwiaty. Czerpał z surowego i niezwykłego pejzażu Finlandii. Projektował przedmioty ze szkła, drewna, porcelany, metalu, tworzyw sztucznych. Zdobył międzynarodowe uznanie. Jego życiową partnerką była Rut Bryk, która tworzyła dekoracje malarskie na projektach Wirkkali.

Tapio Wirkkala rozpoczął współpracę z Rosenthal AG w 1956 r. Wywarł znaczący wpływ na rozwój całego koncernu, projektując osiem serwisów dla Rosenthala i siedem dla Thomasa oraz ponad dwieście różnych obiektów z porcelany (wazony, patery itp.). Jednym z pierwszych wyrobów był serwis Finlandia, który produkowano od 1957 do 1973 r. Jednym z najbardziej znanych był serwis „Variation”, który zainspirował samego Waltera Gropiusa, kiedy projektował nową siedzibę fabryki Rosenthal w Selb. Wspólnie z Rut Bryk zaprojektowali serwis z okazji stulecia firmy, a także serwis „Polygon”.

Metodą pracy Wirkkali było tworzenie wielu prototypów, aby w pełni przestudiować ergonomiczne właściwości przedmiotów. Rozwinął też technikę rytowania w porcelanie.
 

 

Zdjęcie: Tapio Wirkkala, Talerz roku 1971, „Rosenthal Jahresteller/Edition 1971”, 365/3000; sygn. „Rosenthal/studio-line/GERMANY”; porcelana biała szkliwiona, awers złocony dwoma odcieniami złota w macie; wys. 3,5 cm, średnica 31,5 cm; Zbiory Muzeum w Gliwicach; fot. Patrycja Gwoździewicz

Ta strona używa plików cookies Dowiedz się więcej