Przedstawienia Nowej Huty w obiektywie Henryka Hermanowicza wyrażają w socrealistycznej formie podziw dla przemysłu, gdzie huta jawi się jako groźne i równocześnie fascynujące wcielenie idei postępu. Na prezentowanych fotografiach proces produkcji został ukazany jako zachwycający swym rozmachem spektakl. Przemyślana kompozycja kadru i wyraziste efekty światłocieniowe podkreślają monumentalność industrialnego kompleksu. Robotnicy jawią się jako bohaterowie codzienności, dzięki swojej tężyźnie fizycznej walczący o lepsze jutro. Fotografie utrzymane w socrealistycznej manierze pełniły funkcję propagandową w okresie PRL-u, nadal pozostają jednak interesujące formalnie i stanowią ciekawy punkt wyjścia do refleksji nad tożsamością obszarów, na których przemysł odgrywał w XIX i XX wieku kluczową rolę.
Dofinansowanie zakupu fotografii – strategiczna rozbudowa kolekcji Fotografii Artystycznej Muzeum w Gliwicach " w ramach dofinansowania ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego w ramach programu " Narodowe Kolekcje Sztuki Współczesnej 2022.
Nowa Huta – cementownia
TWORZYWO
emulsja światłoczuła, papier fotograficzny
TECHNIKA
fotografia czarno-biała
IDENTYFIKATOR
MGl/FA/1567
AUTOR
Henryk Hermanowicz