Szanowni Państwo - Oddziały Muzeum w Gliwicach są dostępne dla zwiedzających - prosimy o zapoznanie się z regulaminem zwiedzania. Ze względu na duże zainteresowanie naszymi wystawami czasowymi, prosimy również o przestrzeganie godzin odwiedzania ekspozycji - ostatnie wejście na wystawy jest możliwe najpóźniej pół godziny przed ich zamknięciem, po zakupie biletów. Dziękujemy!
Izrael Palestyna 2002, Yossi Lemel, Izrael, 2002

Izrael Palestyna 2002, Yossi Lemel, Izrael, 2002

/

WARning

TERMIN 30 sierpnia - 30 września 2009
MIEJSCE Willa Caro
Gołąbek pokoju, gałązka oliwna, świeca, pasiak, gwiazda, karabin to tylko niektóre spośród symboli wiązanych z wojną i protestem przeciw niej. Podążając za symbolem, jako najprostszym przekazem treści wybór tytułu wystawy padł na proste słowo, zaczerpnięte z języka angielskiego warning. Warning znaczy ostrzeżenie, a dzięki wyodrębnieniu słowa ?war? otrzymujemy odpowiedź na pytanie przed czym przestrzegamy.

Wystawa plakatu stanowiła integralną część VII Gliwickich Dni Dziedzictwa Kulturowego. Nawiązując do obchodów 70. rocznicy wybuchu II wojny światowej chcieliśmy skłonić odbiorcę do refleksji nad minionymi wydarzeniami – refleksji których podsumowaniem powinna zawsze być myśl o pokoju. Stąd nasza propozycja, aby materiałem do takowych rozważań była wystawa plakatu ideowego – artystycznej reakcji na konflikty zbrojne – od II wojny, po wydarzenia współczesne. Reakcji, której nadrzędnym przesłaniem jest właśnie krytyka militarnej metody rozwiązywania konfliktów.

To, co stanowi o bogactwie ekspozycji, to jej logiczna gra z odbiorcą, od którego wymagaliśmy wejścia nieco głębiej w strefę symbolu i przekazu skróconego.

Na wystawie mogliśmy przyjrzeć się wojnie okiem mistrza i ucznia, oglądając plakaty Marka Markiewicza i jego ucznia ? Tomasza Bierkowskiego ? wykładowcy katowickiej Akademii Sztuk Pięknych. Obaj biorą udział w istotnej dyskusji, dotyczącej pokoju, z tym, że pierwszy nawiązuje do tematyki oświęcimskiej, operuje fotografią ? przerażającym, ale i malarskim kadrem, zaś drugi ? minimalizując środki ucieka się do prostej ikony znaku drogowego ? ostrzeżenia przed… powietrznymi atakami terrorystycznymi (składając hołd ofiarom ataku na WTC). W tych dwóch plakatach wystawa staje się okazją aby zastanowić się nad zmianą naszego podejścia do zagrożeń współczesności, na przestrzeni niespełna trzydziestu lat!

Przyzwyczajeni do symbolu pokoju ? białego gołąbka, zostajemy zaskoczeni jego demitologizacją na plakacie Marka Gowinga, pt.: Olej niszczy pokój. Z formatu B1 patrzy na nas czarny ptak, który tak naprawdę jest niczym innym, jak rozlaną plamą oleju ? trudno w nim dostrzec graficzną kwintesencję pokoju. (złoty medal w XXI edycji Międzynarodowego Biennale Plakatu w Warszawie!).

Tak już jest, że frapuje nas to, co nas bezpośrednio dotyka. Zgodnie z tym twierdzeniem najbardziej dosłowne i drastyczne zarazem plakaty, biorące udział w międzynarodowym dyskursie, dotyczącym konfliktów zbrojnych naszych lat, powstały w takich krajach, jak ? Japonia, Izrael czy Chiny. Warto zestawić współczesny symbol przemocy z tym, który obrazował sprzeciw wobec ran fizycznych i psychicznych II wojny światowej.

Zgodnie z kartezjańską maksymą cogito ergo sum, podejmujemy starania o zmobilizowanie odbiorcy do przepuszczenia ikony przez sito własnego rozważania tak, by mowa plakatu, w przypadku plakatu ideowego częstokroć silnie dygresyjna, stała się czytelna. /DW/


scenariusz: Anna Kwiecień, Jolanta Wnuk, Dagmara Wójcik
aranżacja: Magdalena Sokalska
Pochodzenie obiektów: Państwowe Muzeum Auschwitz-Birkenau, Muzeum Plakatu w Wilanowie, zbiory prywatne.

2D, 3D. Trzeci wymiar wojny, Lex Drewiński, Polska_Niemcy, 2006

Alternatywy wojny, Joe Scorsone, Alice Drueding, USA, 2003

Nigdy więcej wojny. Posłuchaj muzyki, Masato Sato, Japonia, 2002

Nowy świat, Tomasz Bierkowski, Polska, 2001

Olej niszczy pokój, Mark Gowing, Australia, 2007

Pokój tej ziemi, Jan Sawka, Polska_USA, 2007

Izrael Palestyna 2002, Yossi Lemel, Izrael, 2002

Ta strona używa plików cookies Dowiedz się więcej