STRONA GŁÓWNA / WYSTAWY /SZKŁO ARTYSTYCZNE – KLASYKA POLSKIEGO WZORNICTWA
Wernisaż wystawy "Barwny świat wielu form"

Wernisaż wystawy "Barwny świat wielu form"

Fragment wystawy "Barwny świat wielu form", fot. B. Kubska

Fragment wystawy "Barwny świat wielu form", fot. B. Kubska

Wazon z medalionami, wolno formowany dmuchany, Jan Sylwester Drost, unikat Huta Staszic Dąbrowa Górnicza, 1969, fot. B. Kubska

Wazon z medalionami, wolno formowany dmuchany, Jan Sylwester Drost, unikat Huta Staszic Dąbrowa Górnicza, 1969, fot. B. Kubska

/

Szkło artystyczne – klasyka polskiego wzornictwa
„Barwny świat wielu form – szkło artystyczne i użytkowe z huty w Ząbkowicach” Otwarcie wystawy: Piątek, 27 kwietnia 2018, Willa Caro, godz. 17.00 Kurator wystawy: Jolanta Wnuk - historyk sztuki, kustosz Muzeum w Gliwicach

TERMIN 28 kwietnia - 30 września 2018
MIEJSCE Willa Caro

Szklana „Rodzina”, „Zebra”, „Asteroid”, „Cora”, „Pręgi”, „Grys”, „Conti” i „Głowa dziewczyny”, a także „kultowy” dla polskiego dizjanu „Radiant” w wersji szmaragdowej, znajdą się na wystawie „Barwny świat wielu form – szkło artystyczne i użytkowe z huty w Ząbkowicach”, która z końcem kwietnia otwarta zostanie w Willi Caro. W latach 60-tych i 70-tych XX wieku w hutach szkła Zagłębia Dąbrowskiego, wśród których huta ząbkowicka odegrała znaczącą rolę – swoje projekty realizowali Eryka Trzewik-Drost, Jan Sylwester Drost, Ludwik Fiedorowicz, Bogdan Kupczyk, Ryszard Serwicki i Izabela Szklaniarz. Dziś ich prace, które zaprezentowane zostaną w ramach ekspozycji – to klasyka polskiego wzornictwa. W nasyconych  kolorem, czystych syntetycznych szklanych formach tkwi zaklęty fenomen nowoczesnej estetyki. Wystawa „Barwny świat wielu form…” jest szczególna również dlatego, że zaprezentowane na niej zbiory Muzeum w Gliwicach – z bogatej kolekcji szkła współczesnego pochodzącego z huty w Ząbkowicach – udostępnione zostaną publiczności po raz pierwszy od 1975 roku. To niebywała gratka dla koneserów polskiego szkła i wzornictwa. Kuratorem wystawy jest historyk sztuki Jolanta Wnuk z Działu Sztuki i Rzemiosła Artystycznego Muzeum w Gliwicach. Otwarcie ekspozycji odbędzie się w piątek, 27 kwietnia o godz. 17.00. I jeszcze jedna niespodzianka. Klasykę polskiego wzornictwa można nie tylko podziwiać w ramach ekspozycji, ale także nabyć. Dzięki nawiązanej przez Muzeum współpracy z Hutą Szkła Edwanex, która pod nadzorem Jana Sylwestra Drosta wznowiła produkcję Rotora, wybrane produkty z tej serii będą dostępne dla kupujących w Willi Caro przez cały czas trwania wystawy.

W latach sześćdziesiątych XX wieku ukształtowała się klasyka polskiego wzornictwa, a dzięki tworzonym wówczas projektom zaczynało spełniać się marzenie o rzeczach niepospolitych, „na każdą kieszeń”, w każdym domu. Istotną rolę w odmienianiu zwykłych wnętrz odegrało szkło i ceramika, wnosząc do  nich żywą barwę i absorbującą formę.  Już w 1950 roku – a więc wcześniej niż paryski Instytut Estetyki Przemysłowej Jacques’a Vienota – w Warszawie powstał słynny Instytut Wzornictwa Przemysłowego. Następnie powołano samodzielny Instytut Szkła i Ceramiki, obecne Centrum Szkła i Ceramiki w Krakowie. Lata siedemdziesiąte XX wieku charakteryzowały się zwiększeniem produkcji przedmiotów artystycznych ze szkła, bujnym rozwojem nowych form i wzorów, uznaniem polskiego dizajnu w Europie i na świecie – mówi Jolanta Wnuk.

Na wystawie – oprócz eksponatów ze zbiorów Muzeum w Gliwicach – znajdą się także zabytki wypożyczone z wiodących w tej dziedzinie kolekcji muzealnych: Muzeum Karkonoskiego w Jeleniej Górze, Muzeum Narodowego we Wrocławiu, Muzeum Narodowego w Krakowie, Centrum Szkła i Ceramiki w Krakowie oraz z Muzeum w Sosnowcu, które posiada zasobny Dział Szkła, a jego podstawę stanowi szkło produkowane po 1945 r. z hut Zagłębia Dąbrowskiego. Eryka Trzewik-Drost, Jan Sylwester Drost, Ludwik Fiedorowicz, Ryszard Serwicki, Bogdan Kupczyk, Izabela Szklaniarz studiowali w uczelniach artystycznych, spośród których wyróżniała się Państwowa Wyższa Szkoła Sztuk Plastycznych we Wrocławiu (od 1994 r. Akademia Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu), a szczególnie jej Wydział Ceramiki i Szkła, w którym wybitną rolę odegrał Stanisław Dawski, artysta, malarz, grafik, projektant, promotor prac dyplomowych Eryki Trzewik-Drost (dyplom 1957 r.) i jej męża Jana Sylwestra Drosta (dyplom 1958 r.).

Patronat honorowy:

Marszałek Województwa Śląskiego
Wojciech Saługa

Jego Magnificencja
Prof. Piotr Kielan
Rektor Akademii Sztuk Pięknych
im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu

Prezentowane na wystawie obiekty pochodzą ze zbiorów: Muzeum w Gliwicach, 
Muzeum Karkonoskiego w Jeleniej Górze,
Muzeum Narodowego we Wrocławiu, 
Muzeum Narodowego w Krakowie,
Centrum Szkła i Ceramiki w Krakowie,
Muzeum w Sosnowcu
 
Partnerzy: 
Instytut Ceramiki i Materiałów Budowlanych
Lipowa 3 Centrum Szkła i Ceramiki 
Fundacja Fabryka Kulturalna 


Organizator: Muzeum w Gliwicach 

Talerz z zestawu „Grys”, Eryka Trzewik-Drost, ręczne prasowanie w formie, Ząbkowice, krótka seria 1964 – 1970, obecnie unikatowy, ze zbiorów Muzeum w Gliwicach, fot. B. Kubska

Wazon „Owal”, Eryka Trzewik-Drost, szkło warstwowe, dmuchane, Huta „Staszic” w Dąbrowie Górniczej, unikat, 1967 r., ze zbiorów Muzeum w Gliwicach, fot. B. Kubska

Wazonik „Ażur”, Eryka Trzewik-Drost, ręczne prasowanie, Ząbkowice, krótka seria, 1963-1970, ze zbiorów Muzeum w Gliwicach, fot. B. Kubska

Wazon „Zebra”, wolno formowany, Eryka Trzewik-Drost, Huta „Staszic”, Dąbrowa Górnicza, unikat, 1968 r., ze zbiorów Muzeum w Gliwicach, fot. B. Kubska

Popielnica z zestawu „Asteroid”, Jan Sylwester Drost,  Ząbkowice, 1960-1966, ze zbiorów Muzeum w Gliwicach, fot. B. Kubska

Wazon z filigranem, unikat, pierwsze dzieło Jana Sylwestra Drosta, Huta „Julia”, Szklarska Poręba,1958 r., ze zbiorów Muzeum w Gliwicach, fot. B. Kubska

Wazon wolno formowany z poziomymi nakładkami szklanymi, Jan Sylwester Drost, Huta „Staszic”, Dąbrowa Górnicza, unikat, 1966 r., ze zbiorów Muzeum w Gliwicach, fot. B. Kubska

Wazon z medalionami, wolno formowany, dmuchany, Jan Sylwester Drost, unikat, Huta „Staszic”, Dąbrowa Górnicza, unikat, 1969 r., ze zbiorów Muzeum w Gliwicach, fot. B. Kubska

Popielnica, ręcznie formowane szkło, dmuchane w kształt gwiaździsty, Jan Sylwester Drost, Huta „Staszic”, Dąbrowa Górnicza, unikat, 1967 r., ze zbiorów Muzeum w Gliwicach, fot. B. Kubska

Ta strona używa plików cookies Dowiedz się więcej