STRONA GŁÓWNA / WYSTAWY /NIEZNANE ARCYDZIEŁA, NIEZNANI MISTRZOWIE. MALARSTWO BAROKOWE NA ŚLĄSKU NA NOWO ODKRYTE
Johann Georg Ernst, Dziewczynka z sierpówką, 3. ćwierć XVIII wieku, Muzeum Piastów Śląskich w Brzegu. Fot. Muzeum Piastów Śląskich w Brzegu

Johann Georg Ernst, Dziewczynka z sierpówką, 3. ćwierć XVIII wieku, Muzeum Piastów Śląskich w Brzegu. Fot. Muzeum Piastów Śląskich w Brzegu

Johann Claessens, Dedal przypinający skrzydła Ikarowi, początek XVIII wieku, I Liceum Ogólnokształcące „Carolinum” w Nysie. Fot. Jerzy Buława

Johann Claessens, Dedal przypinający skrzydła Ikarowi, początek XVIII wieku, I Liceum Ogólnokształcące „Carolinum” w Nysie. Fot. Jerzy Buława

Wernisaż wystawy "Nieznane arcydzieła, nieznani mistrzowie. Malarstwo barokowe na Śląsku na nowo odkryte"

Wernisaż wystawy "Nieznane arcydzieła, nieznani mistrzowie. Malarstwo barokowe na Śląsku na nowo odkryte"

/

Nieznane arcydzieła, nieznani mistrzowie. Malarstwo barokowe na Śląsku na nowo odkryte
Zapraszamy do Willi Caro na otwarcie wyjątkowej wystawy Nieznane arcydzieła, nieznani mistrzowie. Malarstwo barokowe na Śląsku na nowo odkryte. Jej kuratorami są profesor Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Wrocławskiego Andrzej Kozieł i Anna Kwiecień, historyk sztuki, starszy kustosz Muzeum w Gliwicach.

TERMIN 12 czerwca - 05 października 2017
MIEJSCE Willa Caro

Otwarcie wystawy:
Piątek, 12 maja 2017, Willa Caro, godz. 17.00

Znalezione w kościołach i klasztorach, odkryte na plebaniach i w muzealnych magazynach, prawdziwe perły malarstwa barokowego na Śląsku, trzydzieści znakomitych dzieł, a wśród nich nieznane wcześniej obrazy autorstwa wybitnych artystów: Karla Škréty Starszego, Karla Dankwarta, Johanna Claessensa, Johanna Heinricha Kynasta… A także twórców dotąd nieznanych, a dziś zaliczanych w poczet śląskich mistrzów pędzla: Johanna Conrada Pöhla, Ignazego Depée czy Johanna Georga Ernsta. Prawdziwą ozdobą ekspozycji jest odnaleziony w klasztorze Urszulanek we Wrocławiu obraz Michaela Willmanna, zwanego śląskim Rembrandtem, wirtuozersko malowane przedstawienie św. Augustyna, Ojca Kościoła.

Dopełnieniem wernisażu będzie koncert muzyki barokowej, na który zapraszamy o godzinie 19.15 do kościoła Wszystkich Świętych – wstęp bezpłatny. W wykonaniu zespołu muzyki dawnej EXTEMPORE w składzie: Małgorzata Malke – skrzypce barokowe, Marzena Biwo – skrzypce barokowe, Anna Firlus – klawesyn, usłyszymy dzieła kameralne Heinricha Ignaza Franza von Bibera (1644-1704), Jana Dismasa Zelenki (1679-1745) i Johanna Josepha Fuxa (1660-1741). Utwory te pełne są wirtuozerii instrumentalnej, a jednocześnie pięknie ilustrują dźwiękową retorykę epoki, tak w kontekście religijnym jak świeckim. Koncert prowadzić będzie Piotr Oczkowski.

Na gliwickiej wystawie można zobaczyć najbardziej spektakularne z odkryć, jakich dokonano w trakcie trwającego pomiędzy 2012 a 2016 rokiem projektu badawczego „Malarstwo barokowe na Śląsku”, finansowanego przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w ramach Narodowego Programu Rozwoju Humanistyki. Rezultaty badań, prowadzonych przez polsko – czeski zespół historyków sztuki, którym kierował profesor Andrzej Kozieł z Uniwersytetu Wrocławskiego, przeszły najśmielsze oczekiwania. Kwerendy terenowe i archiwalne, przeprowadzone na polskim i czeskim Śląsku, wydobyły na światło dzienne setki nieznanych wcześniej dzieł malarstwa barokowego oraz przywróciły pamięci wielu malarzy działających na tym terenie w XVII i XVIII wieku. Znaczenie tych odkryć jest tak duże, że o malarstwie barokowym na Śląsku nie sposób już myśleć inaczej, niż jak o fenomenie na skalę europejską i jednym z najcenniejszych elementów naszego kulturowego dziedzictwa.

Oglądając zgromadzone w siedzibie Muzeum w Gliwicach obrazy aż trudno uwierzyć, że są to dzieła wykonane na prowincji monarchii habsburskiej, jaką w tamtym czasie był Śląsk. Można bowiem odnieść wrażenie, że to malarskie prace, które powstały raczej w którymś z centrów artystycznych ówczesnej Europy. Sprawia to ich zadziwiająco wysoki poziom artystyczny, świadczący o wybitnych malarskich umiejętnościach twórców. Zwiedzający wystawę mają więc wyjątkową sposobność obcowania ze sztuką wyrafinowaną pod względem artystycznym i ideowym, mogą przyjrzeć się z bliska znakomicie skomponowanym obrazom o złożonej strukturze – świetnie ukazanym postaciom ludzkim, pełnym ekspresji gestom i mimice twarzy, mistrzowskiemu światłocieniowi nadającemu przedstawieniom tajemniczą aurę, śladom wirtuozerskiego, niekiedy wręcz brawurowego prowadzenia pędzla – mówi kurator wystawy, profesor Andrzej Kozieł.

Płótna prezentowane  w Willi Caro świadczą również, iż malarstwo na Śląsku nie miało wyłącznie charakteru religijnego, czy też ograniczało się do przedstawień portretowych – jak zwykle się sądzi – lecz także sięgało do tematyki mitologicznej i rodzajowej, martwych natur i pejzaży. Dziełem charakteryzującym się urokliwą rodzajowością jest „Dziewczynka z synogarlicą” namalowana przez Johanna Georga Ernsta, czynnego w Oleśnicy nadwornego malarza książąt oleśnickich. Unikatowa jest także „Panorama Cieplic Śląskich” o szerokości aż 3 metrów, na której z niezwykłą wiernością ukazano nawet najdrobniejsze szczegóły wyglądu tej uzdrowiskowej miejscowości w końcu XVII wieku. Zwiedzając ekspozycję warto pamiętać, że spora część z prezentowanych dzieł to prace nieznanych wcześniej mistrzów, którzy dzięki wysiłkom badaczy zostali wydobyci z wiekowego zapomnienia. Ignaz Depée, Johann Georg Ernst, czy Johann Conrad Pöhl, jeszcze kilka lat temu byli kompletnie zapomnianymi twórcami, których dzisiaj uznajemy za jednych z najlepszych i najciekawszych malarzy, jacy działali na Śląsku w tamtej epoce.

Dzięki  życzliwości właścicieli obrazów  w Muzeum w Gliwicach udostępniono  zwiedzającym po raz pierwszy, jednocześnie, w nowej, chociaż tymczasowej przestrzeni ekspozycyjnej efekty długotrwałych badań i poszukiwań naukowców w „materialnej” postaci –  wspaniałych dzieł, które zwykle pozostają niedostępnymi, ukryte w cieniu wnętrz kościelnych i klasztornych czy w magazynach muzeów. Dla Muzeum w Gliwicach oraz dla wszystkich miłośników sztuki, którzy zagoszczą w jego progach jest to niezwykłe wydarzenie – mówi Anna Kwiecień, kurator wystawy.

Jest dla mnie wielkim zaszczytem gościć te znakomite i jakże poruszające dzieła sztuki w naszym muzealnym domu w Gliwicach, szczególnie, że większość z nich nie była dotąd publicznie prezentowana w instytucjach świeckich, gdyż nadal pełnią swą zasadniczą, sakralną posługę w kościołach, klasztorach i na plebaniach. Dziękuję kuratorom i wszystkim osobom, które przyczyniły się do powstania tej wyjątkowej ekspozycji – mówi Grzegorz Krawczyk, dyrektor Muzeum w Gliwicach.

Zapraszamy do lektury artykułu Agnieszki Sabor Mistycy i obserwatorzy poświęconego wystawie, który ukazał się w Tygodniku Powszechnym.

Patronat honorowy:
Ksiądz Biskup Jan Kopiec, Biskup Diecezji Gliwickiej

Johann Georg Ernst, Dziewczynka z sierpówką, 3. ćwierć XVIII wieku, Muzeum Piastów Śląskich w Brzegu. Fot. Muzeum Piastów Śląskich w Brzegu.

Johann Claessens, Dedal przypinający skrzydła Ikarowi, początek XVIII wieku, I Liceum Ogólnokształcące „Carolinum” w Nysie. Fot. Jerzy Buława.

Johann Claessens, Dedal przypinający skrzydła Ikarowi, początek XVIII wieku, I Liceum Ogólnokształcące „Carolinum” w Nysie. Fot. Jerzy Buława.

Johann Heinrich Kynast, Św. Małgorzata, lata 50. XVIII wieku. Parafia rzymskokatolicka pw. Chrystusa Króla w Nowym Świętowie.

Johann Heinrich Kynast, Św. Małgorzata, lata 50. XVIII wieku. Parafia rzymskokatolicka pw. Chrystusa Króla w Nowym Świętowie.

Johann Conrad Pöhl, Trójca Święta i Trójca Stworzona, 1710–1720, klasztor pw. Trójcy Przenajświętszej – Bonifratrów we Wrocławiu. Fot. Andrzej Kozieł.

Johann Conrad Pöhl, Trójca Święta i Trójca Stworzona, 1710–1720, klasztor pw. Trójcy Przenajświętszej – Bonifratrów we Wrocławiu. Fot. Andrzej Kozieł.

Peter Brandl, Św. Bernard z Clairvaux, 1731–1732, kościół parafialny pw. Świętej Rodziny w Chełmsku Śląskim. Fot. Jerzy Buława.

Michael Willmann, Św. Augustyn, lata 90. XVII wieku, Klasztor Sióstr Urszulanek Unii Rzymskiej we Wrocławiu. Fot. Wojciech Turkowski

Michael Willmann, Św. Augustyn, lata 90. XVII wieku, Klasztor Sióstr Urszulanek Unii Rzymskiej we Wrocławiu. Fot. Wojciech Turkowski

Ta strona używa plików cookies Dowiedz się więcej