STRONA GŁÓWNA / WYSTAWY /GOCI. BARBARZYŃSCY ZDOBYWCY EUROPY
Kolia z paciorków szklanych i bursztynowych, zab. z Muzeum Archeologicznego w Gdańsku, fot. J. Strobin

Kolia z paciorków szklanych i bursztynowych, zab. z Muzeum Archeologicznego w Gdańsku, fot. J. Strobin

Wioska Gotów w Masłomęczu – rekonstrukcja osady z II-IV w., fot. B. Bartecki

Wioska Gotów w Masłomęczu – rekonstrukcja osady z II-IV w., fot. B. Bartecki

Zbliżenie na kolię w trakcie badań wykopaliskowych na cmentarzysku w Opaleniu (fragment), Muzeum Archeologiczne w Gdańsku, fot. M. Pietrzak

Zbliżenie na kolię w trakcie badań wykopaliskowych na cmentarzysku w Opaleniu (fragment), Muzeum Archeologiczne w Gdańsku, fot. M. Pietrzak

/

Goci. Barbarzyńscy zdobywcy Europy
Ponad siedem wieków historii Gotów odcisnęło wyraźne piętno na dziejach naszego kontynentu. Ich przemarsz przez Europę był jednym z impulsów przyczyniających się do upadku cesarstwa zachodniorzymskiego i stworzenia na jego gruzach nowego ładu – państw wczesnośredniowiecznych.

TERMIN 10 listopada 2017 - 31 marca 2018
MIEJSCE Willa Caro

Kuratorzy wystawy:
Monika Michnik i Radosław Zdaniewicz z Działu Archeologii Muzeum w Gliwicach.

Wystawa Goci. Barbarzyńscy zdobywcy Europy –  w oparciu o wyniki badań wykopaliskowych, najnowsze publikacje naukowe, rekonstrukcje i prezentacje, ale przede wszystkim o zabytki pozyskane na stanowiskach archeologicznych – przybliży ten jeden z najbardziej znaczących ludów schyłku starożytności. Otwarcie ekspozycji odbędzie się 10 listopada w Willi Caro, a poprzedzi je wykład W drodze ze Skandynawii do Rzymu – gocka cywilizacja nad Bugiem – Barłomieja Barteckiego, dyrektora Muzeum im. ks. St. Staszica w Hrubieszowie, współzałożyciela Wioski Gotów w Masłomęczu.  Kuratorami wystawy są Monika Michnik i Radosław Zdaniewicz z Działu Archeologii Muzeum w Gliwicach.

Na naszej wystawie będzie można zobaczyć wiele eksponatów związanych z kulturą gocką na terenie Polski, ale również Europy. Najbardziej spektakularne zabytki stanowić będą egzemplarze gockiej biżuterii oraz elementów stroju, w postaci kolii z paciorków szklanych i bursztynowych, srebrnych zapinek i bransolet czy brązowych okuć pasa. Nie mniej ciekawe dla widzów z pewnością okażą się wyroby rzemiosła w postaci toczonych na kole naczyń glinianych, kościanych grzebieni czy unikatowych kości i żetonów go gry. Dowodem rozległych kontaktów handlowych i kulturowych Gotów będą importowane, a odkrywane na stanowiskach archeologicznych na terenie Polski, m.in. rzymskie monety srebrne, szklane pucharki czy brązowe naczynia. Ekspozycję wzbogacą również rekonstrukcje stroju, a także pochówku zbiorowego ze śladami rytualnych obrzędów, odkrytego na cmentarzysku w Masłomęczu. Zwiedzający będą mogli także obejrzeć projekcje filmu „Prace archeologiczne w Pruszczu Gdańskim”, który przybliży  niezwykłe stanowiska kultury wielbarskiej odkryte w tej miejscowości – mówią Monika Michnik i Radosław Zdaniewicz, archeolodzy Muzeum w Gliwicach, kuratorzy wystawy.

Prezentowane w ramach gliwickiej ekspozycji zabytki pochodzą ze zbiorów Muzeum Archeologicznego w Gdańsku, Muzeum Miejskiego Wrocławia Oddział Muzeum Archeologiczne, Muzeum Archeologiczno-Historycznego w Elblągu, Muzeum Zamojskiego w Zamościu, Muzeum im. ks. St. Staszica w Hrubieszowie,  Masłomęckie Stowarzyszenie „Wioska-Gotów”, Instytutu Archeologii Uniwersytetu Łódzkiego, Faktorii Handlowej w Pruszczu Gdańskim, Instytutu Archeologii PAN w Warszawie oraz prywatnych zbiorów Mirosława Bienieckiego.

Otwarcie ekspozycji połączone zostanie z  wykładem W drodze ze Skandynawii do Rzymu – gocka cywilizacja nad Bugiem, który wygłosi  Barłomiej Bartecki, dyrektor Muzeum im. ks. Stanisława Staszica w Hrubieszowie i współzałożyciel Wioski Gotów w Masłomęczu.

 

Prezentowane w ramach gliwickiej ekspozycji zabytki pochodzą ze zbiorów:

Muzeum Archeologicznego w Gdańsku,
Muzeum Miejskiego Wrocławia Oddział Muzeum Archeologiczne,
Muzeum Archeologiczno-Historycznego w Elblągu,
Muzeum Zamojskiego w Zamościu,
Muzeum im. ks. St. Staszica w Hrubieszowie,
Masłomęckie Stowarzyszenie „Wioska-Gotów”,
Instytutu Archeologii Uniwersytetu Łódzkiego,
Faktorii Handlowej w Pruszczu Gdańskim,
Instytutu Archeologii PAN w Warszawie,
prywatnych zbiorów Mirosława Bienieckiego.

Zbliżenie na kolię w trakcie badań wykopaliskowych na cmentarzysku w Opaleniu, Muzeum Archeologiczne w Gdańsku, fot. M. Pietrzak

Zbliżenie na kolię w trakcie badań wykopaliskowych na cmentarzysku w Opaleniu, Muzeum Archeologiczne w Gdańsku, fot. M. Pietrzak

Kolia z paciorków szklanych i bursztynowych, zab. z Muzeum Archeologicznego w Gdańsku, fot. J. Strobin

Kolia z paciorków szklanych i bursztynowych, zab. z Muzeum Archeologicznego w Gdańsku, fot. J. Strobin

Fragment zapinki kuszowatej z wyobrażeniem ptaka z rodziny krukowatych, zab. z Muzeum Archeologicznego w Gdańsku, fot. L. Okoński

Fragment zapinki kuszowatej z wyobrażeniem ptaka z rodziny krukowatych, zab. z Muzeum Archeologicznego w Gdańsku, fot. L. Okoński

Szklany paciorek mozaikowy z miniaturowym wizerunkiem przedstawiającym kobietę, zab. z Muzeum Archeologicznego w Gdańsku, fot. J. Strobin

Szklany paciorek mozaikowy z miniaturowym wizerunkiem przedstawiającym kobietę, zab. z Muzeum Archeologicznego w Gdańsku, fot. J. Strobin

/
Ta strona używa plików cookies Dowiedz się więcej