Wykład poświęcony twórczości Zofii Rydet
TERMIN
środa, 26 stycznia 2022
godz. 17:00
MIEJSCE
Czytelnia Sztuki
W środę, 26-go stycznia, na platformie ZOOM, o godzinie 17.00 odbędzie się wykład przybliżający sylwetkę Zofii Rydet (1911-1977).
Ze względu na obecną sytuację epidemiczną wykład odbędzie się tylko online.
Link do platformy ZOOM znajduje się: TUTAJ
Identyfikator spotkania: 858 6472 7097
Kod dostępu: 879732
Kod dostępu: 879732
Limit miejsc: 100 osób
Film pt. „Nieskończoność dalekich dróg. Podsłuchana i podpatrzona Zofia Rydet”, którego autorem jest niedawno zmarły Andrzej Różycki (1942-2021), zostanie Państwu zaprezentowany stacjonarnie, w Czytelni Sztuki, w późniejszym terminie - prosimy o śledzenie naszego Facebooka. Przepraszamy za niedogodność!
Tematem wykładu będzie postawa twórcza i egzystencjalna Zofii Rydet, fotografki o wyjątkowej wrażliwości. Omówiony zostanie jej najsłynniejszy cykl pt. „Zapis socjologiczny“ (1978-1990), w którym artystka uwieczniła mieszkańców rozmaitych regionów Polski we wnętrzach swych domostw. Poddane interpretacji zostaną też wcześniejsze i późniejsze prace twórczyni m. in. fotokolaże o metaforycznej wymowie pt. „Świat uczuć i wyobraźni“, czy fotografie z serii pt. „Mały człowiek“ ukazujące złożony świat dziecięcych doświadczeń. Nakreślona zostanie także wyjątkowa pozycja Rydet w środowisku fotograficznym, zarówno w ogólnopolskim jak i lokalnym kontekście Gliwickiego Towarzystwa Fotograficznego.
Autorka wykładu: Maria Franecka– historyczka sztuki i filolożka germańska. P. o. kierowniczki Działu Fotografii Artystycznej w Muzeum w Gliwicach. W latach 2015-2021 pracowała w Dziale Zbiorów w Muzeum Sztuki w Łodzi. Studiowała na Uniwersytecie Warszawskim i Freie Universität w Berlinie. Stypendystka Stowarzyszenia GFPS oraz programu Styria-Artist-in Residence. Współkuratorka wystaw m. in.: Czuła uwaga. Urszula Czartoryska wobec fotografii, (wraz z Martą Szymańską), Muzeum Sztuki w Łodzi, 2021; Słowo kłamie – oko nigdy. Nowoczesność w fotografii polskiej w latach 1918-1939 (wraz z Pauliną Kurc-Maj), której kolejne trzy odsłony odbyły się w Instytucie Polskim w Düsseldorfie (2017), Instytucie Polskim w Budapeszcie (2018) oraz w ramach Festiwalu Interphoto (2019); Nowoczesność w typografii polskiej 1918 – 1939 (wraz z Pauliną Kurc-Maj) w Muzeum Jerke w Recklighausen (2017).