Wszechnica PAU. Wit Stwosz (ok. 1447-1533 r.) i rzeźba późnego średniowiecza
TERMIN
czwartek, 18 stycznia 2024
godz. 16:00
MIEJSCE
Willa Caro
Pierwszy w Nowym Roku wykład w ramach Wszechnicy Naukowo-Kulturalnej prowadzonej przez Polską Akademię Umiejętności, odbędzie się 18 stycznia (czwartek) o godz. 16.00 w Willi Caro. Gościem spotkania będzie prof. dr hab. Marek Walczak, dyrektor Instytutu Historii Sztuki. Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. Wykład poświęcony zostanie rzeźbie późnego średniowiecza, a przede wszystkim postaci Wita Stwosza, niemieckiego rzeźbiarza, grafika i malarza, wybitnego przedstawiciela późnego gotyku, którego najsłynniejszym dziełem jest ołtarz Zaśnięcia Najświętszej Maryi Panny, a właściwie retabulum ołtarza głównego kościoła Mariackiego w Krakowie.
Wstęp wolny, liczba miejsc ograniczona. Serdecznie zapraszamy!
Prof. dr hab. Marek Walczak - historyk sztuki związany od czasu studiów z Uniwersytetem Jagiellońskim, gdzie przeszedł wszystkie szczeble kariery zawodowej. Od 2022 r. profesor tytularny, od 2007 r. kierownik Zakładu Historii Sztuki Średniowiecznej (obecnie Historii Sztuki Średniowiecznej i Bizantyjskiej), a od 2016 r. dyrektor. Zajmuje się sztuką średniowieczną ze szczególnym uwzględnieniem Krakowa. a w szczególności ikonografią hagiograficzną, nekropolią królewską w katedrze na Wawelu, zespołem klasztornym dominikanów w Krakowie, czy ikonografią biskupów Krakowa (od średniowiecza do czasów współczesnych). Interesuje go także sztuka nowożytna, a w szczególności zagadnienie „długiego trwania”, czy problematyka pamięci historycznej. Uczestniczył w inwentaryzacji zabytków sztuki sakralnej na ziemiach wschodnich dawnej Rzeczypospolitej pod kierunkiem prof. dra hab. Jana K. Ostrowskiego, a zaangażowanie w działalność inwentaryzatorską kontynuował w ramach przygotowań katalogu zabytków w Małopolsce Dehio Handbuch der Kunstdenkmäler, a przede wszystkim w projekcie badawczym Narodowego Centrum Nauki – "Architektura i wyposażenie zespołu klasztornego Dominikanów w Krakowie od 1 poł. XIII w. do czasów współczesnych". Kurator wystaw "Mistrz i Katarzyna: Hans von Kulmbach i jego dzieła dla Krakowa" (w Muzeum Narodowym w Krakowie, 2018) oraz "Jacob Mertens i malarstwo krakowskie około roku 1600" (na Zamku Królewskim na Wawelu, 2023), autor scenariusza i kurator ekspozycji stałej w Muzeum Dominikanów w krakowskim konwencie Trójcy Świętej.
Autor, bądź współautor sześciu samodzielnych monografii książkowych i ponad 200 publikacji monograficznych w recenzowanych wydawnictwach o zróżnicowanym charakterze, w tym w renomowanych periodykach, takich jak „Biuletyn Historii Sztuki”, „Rocznik Historii Sztuki”, „Folia Historiae Artium”, „Modus. Prace z Historii Sztuki”, „Rocznik Krakowski”, „Studia Waweliana”, „Studia Źródłoznawcze”, „Acta Historiae Artis Slovenicae”, „Ars”, „Artibus et Historiae”, „Perspective”, „Ročenka Slovenskej Národnej Galérie v Bratislave" „Umĕní”, „Source. Notes in the History of Art”, czy „Viator”. W 2012 r. obmyślił i powołał do życia wspólnie z Wydawnictwem Towarzystwa Naukowego Societas Vistulana serię publikacji poświęconych sztuce dawnej, w której ukazało się dotąd 11 książek. Organizator wielu konferencji naukowych, w tym międzynarodowych.
Zajmuje się popularyzacją wiedzy o sztuce, np. w ramach wydawnictwa Tysiąc skarbów Krakowa, a także Kraków. Dzieje i sztuka Międzynarodowego Centrum Kultury w Krakowie. Współpracuje z wydawnictwami encyklopedycznymi i słownikowymi, m.in. w ramach Wielkiej Encyklopedii Powszechnej PWN i Encyklopedii Katolickiej KUL. Jeden z redaktorów II wydania Encyklopedii Krakowa, przygotowywanego przez Bibliotekę Kraków.
Stypendysta wielu instytucji w tym Fundacji Nauki Polskiej i Fundacji z Brzezia Lanckorosńkich, pracował m.in. w Biblioteca Hertziana- Max Planck Institut w Rzymie, Instytucie Warburga Uniwersytetu Londyńskiego, Herzog August Bibliothek w Wolfenbüttel, Geisteswissenschaftliches Zentrum Geschichte und Kultur Ostmitteleuropas e. V. w Lipsku, a także na Uniwersytecie Karola w Pradze. Uczestniczył czynnie w około 100 konferencjach i seminariach naukowych w kraju i zagranicą.
Przewodniczący rady naukowej konsorcjum Międzyuczelnianego Centrum Badań Witrażowych (MCBW), wiceprezes Stowarzyszenia Historyków Sztuki, wiceprzewodniczący Komisji Historii Sztuki Polskiej Akademii Umiejętności, członek Komitetu Nauk o Sztuce Polskiej Akademii Nauk, Narodowego Komitetu Historii Sztuki PAN, Społecznego Komitetu Odnowy Zabytów Krakowa, International Advisory Board Ústavu dějin umění Akademie Věd Českè Republiki, a także Rady Naukowej wydawnictwa Artefactum prowadzonego przez tą samą instytucję. Członek naukowy komitetów redakcyjnych periodyków naukowych: „Modus. Prace z Historii Sztuki”, „Rozprawy i Sprawozdania Muzeum Narodowego w Krakowie”, „Studia Waweliana” i „Rocznik Krakowski”.