STRONA GŁÓWNA / WYDARZENIA /WAKACYJNE PODRÓŻE Z MUZEUM W GLIWICACH – ZAJĘCIA DLA PÓŁKOLONII, GRUP ZORGANIZOWANYCH I OSÓB INDYWIDUALNYCH
*** W KAŻDĄ SOBOTĘ wszystkie wystawy we wszystkich Oddziałach Muzeum w Gliwicach ZWIEDZAĆ można BEZPŁATNIE! Zapraszamy! *** Z uwagi na rozpoczęcie prac związanych z przygotowaniem inwestycji mającej na celu modernizację zabytkowego kompleksu urbanistycznego Radiostacja Gliwice i utworzenie w nim nowej, stałej wystawy muzealnej, począwszy od 7 marca 2022 r. aż do odwołania, Oddział Radiostacja Gliwice, ul. Tarnogórska 129, będzie udostępniony dla zwiedzających wyłącznie w piątki w godzinach 10:00 - 16:00 oraz w soboty i niedziele w godzinach 11:00 - 16:00. Zapisy na zwiedzanie grupowe przyjmujemy pod numerem telefonu 783 560 006 oraz adresem mailowym: zapisy@muzeum.gliwice.pl. Przepraszamy za niedogodności. Dyrekcja Muzeum w Gliwicach *** Szanowni Państwo, prosimy o zapoznanie się z regulaminem zwiedzania. Ze względu na duże zainteresowanie naszymi wystawami czasowymi, prosimy również o przestrzeganie godzin odwiedzania ekspozycji - ostatnie wejście na wystawy jest możliwe najpóźniej pół godziny przed ich zamknięciem, po zakupie biletów. Dziękujemy!
/

Wakacyjne podróże z Muzeum w Gliwicach – zajęcia dla półkolonii, grup zorganizowanych i osób indywidualnych

TERMIN 28 czerwca - 31 sierpnia 2022
godz. 09.00 i 11.00 (od wtorku do piątku)
MIEJSCE Willa Caro Oddział Odlewnictwa Artystycznego

Jeśli wakacje, to koniecznie  z Muzeum w Gliwicach! Od 28 czerwca, a także w lipcu i w sierpniu zapraszamy na warsztaty i zajęcia do Willi Caro i Oddziału Odlewnictwa Artystycznego uczestników półkolonii, grup zorganizowanych oraz osoby indywidualne. Wakacyjne podróże poprowadzą nas przez szlakiem świetnych, rzeźbiarskich realizacji z I poł. XX wieku, jakie znaleźć można w Gliwicach i na terenie całego regionu. Odwiedzimy baśniowe pałace górnośląskich przemysłowców, by następnie trafić do XVIII- wiecznego Rzymu, gdzie przeniosą nas grafiki znakomitego architekta i rysownika – Giovanniego Battisty Piranesiego. W trakcie naszych wędrówek czeka nas także spotkanie z rzeźbą, podczas którego nauczymy się odkrywać jej tajemnice i z istotami magicznymi, które mają zwyczaj pojawiać się o różnych porach dnia i nocy.

Zajęcia realizowane od wtorku do piątku, Willa Caro od 28 czerwca – 15 lipca oraz od 2 do 31 sierpnia 2022, Oddział Odlewnictwa Artystycznego od 28 czerwca – 15 lipca oraz od 16 do 31 sierpnia, godz. 09.00 i 11.00. Koszt udziału w zajęciach stacjonarnych – 1 zł od grupy, zajęcia online są bezpłatne. Zapisy pod nr. tel. 783 560 006.

Tematy zajęć do wyboru:

1) Gliwice wyrzeźbione. Śladami rzeźbiarzy I poł. XX. w przestrzeni miasta (Willa Caro, Oddział Odlewnictwa Artystycznego - zajęcia dla wszystkich grup wiekowych, treść zajęć modyfikowana w zależności od wieku.
Modernizm na Górnym Śląsku ma wiele twarzy, ale wszystkie one zostały wyrzeźbione w sposób mistrzowski! Aby się o tym przekonać… wyruszymy w teren i w przestrzeni Gliwic odnajdziemy prawdziwe rzeźbiarskie perły I poł. XX w. Będzie to spacer wirtualny, ale pod koniec naszego spotkania uczestnicy otrzymają specjalnie przygotowane mapy, z którymi będą mogli samodzielnie odkrywać Gliwice (ale też Zabrze, Bytom, Rudę Śląską, a nawet… Opole!), poruszając się śladami najważniejszych rzeźbiarzy I poł. XX, których dzieła zobaczymy także na wystawie. Skąd pochodzą tajemnicze amorki w ogrodzie Willi Caro? Dlaczego na budynku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego znajdziemy przedstawienie rolnika i drwala, a w narożniku willi na ulicy Toszeckiej św. Jerzego ze smokiem i… sową? Kim była Industria i dla kogo tańczą fauny przed Urzędem Miasta? Wspólnie odkryjmy te gliwickie tajemnice!


2) Jak patrzeć na rzeźbę, aby ją zobaczyć (Willa Caro, Oddział Odlewnictwa Artystycznego) - zajęcia dla wszystkich grup wiekowych, treść zajęć modyfikowana w zależności od wieku.
Rzeźba to dziedzina sztuk plastycznych, która posługuje się trójwymiarową bryłą. Ale trzy wymiary to zbyt mało, by opisać całe jej bogactwo. Rzeźba przemawia do nas już samym sposobem w jaki wypełnia przestrzeń, relacją ze światłem i powietrzem, kształtem, kolorem, ciężarem, materiałem, kompozycją, fakturą, artystycznym kunsztem, z jakim została wykonana, znaczeniami, które za jej pośrednictwem chce przekazać twórca. Podczas zajęć, połączonych z wizytą na wystawie (w Willi Caro bądź Oddziale Odlewnictwa Artytsycznego), z pomocą specjalnie przygotowanego folderu będziemy przyglądać się rzeźbom na wiele sposobów i pod różnymi kątami. Spotkanie stanie się nie tylko świetną wprawką do analizy dzieła sztuki, ale też do poznawania wielorakich tendencji artystycznych I połowy XX wieku. Dodatkowo wiązać się będą ze szczególnym eksperymentem. Sprawdzimy podczas niego, co dzieje się z nami i z dziełem sztuki, kiedy zamiast przelotnego spojrzenia poświęcimy mu nieco więcej czasu.


3) Nie tylko o północy. Istoty magiczne na każdą porę dnia i nocy (Willa Caro) - zajęcia dla wszystkich grup wiekowych, treść zajęć modyfikowana w zależności od wieku.
Podczas warsztatów, w oparciu o podania ludowe (mitologia słowiańska), będziemy tworzyć niezwykłe czasomierze odnoszące się do świata nadprzyrodzonego. Pozwolą one powiązać istoty magiczne z określonymi porami doby, gdyż mniej i bardziej straszne demony, duchy i wszelkiego rodzaju nadprzyrodzone stworzenia spotkać można nie tylko o północy, ale w bardzo różnych godzinach. Uczestnicy zajęć otrzymają także specjalny przewodnik: „Istoty magiczne na każdą porę dnia i nocy”, opracowany przez Martę Paszko, etnografkę Muzeum w Gliwicach. Znajdziemy w nim nie tylko charakterystyki, ale też poruszające wyobraźnię ilustracje autorstwa Marty Keler.


4) Grand tour z Piranesim (Willa Caro) - szkoła podstawowa (kl. 4-8) i szkoła ponadpodstawowa
W XVII i XVIII wieku młodzi Europejczycy, by zdobyć wiedzę o świecie, rozwijać wyobraźnię i wyrabiać gust artystyczny wyruszali w podróż do Italii – uznawanej wówczas za kolebkę kultury i cywilizacji. Tę edukacyjną wyprawę zwano Grand Tour, a na jej trasie obowiązkowo znajdowały się Florencja, Wenecja i Wieczne Miasto – Rzym. Podczas zajęć wyruszymy w Wielką Podróż. Trafimy do Rzymu – wprost z XVIII-wiecznych grafik znakomitego architekta i rysownika – Giovanniego Battisty Piranesiego. Jego prace to jedne z najcenniejszych w zbiorach gliwickiego Muzeum. Poznamy najsławniejsze zabytki Rzymu, które architekt uwiecznił na swoich rycinach i odnajdziemy je na mapie miasta. Powiemy również co nieco o malarstwie wedutowym – przedstawiającym pejzaż miejski, które rozwinęło się właśnie z myślą o uczestnikach Wielkiej Podróży – 300 lat temu nie było przecież aparatów fotograficznych, a pragnienie uwiecznienia zabytków sztuki i architektury było równie silne, jak dziś. Na koniec warsztatów uczestnicy otrzymają reprodukcje wybranych grafik Piranesiego i będą mogli je pokolorować.


5) Baśniowe pałace górnośląskich przemysłowców  (Oddział Odlewnictwa Artystycznego) - szkoła podstawowa (kl. 4-8) i szkoła ponadpodstawowa
Gdzie można znaleźć baśniowe pałace? Wcale nie za siódmą górą, ani siódmą rzeką, a w samym sercu Górnego Śląska. Podczas zajęć opowiemy nie tylko o magnatach przemysłowych, ale przede wszystkim o ich reprezentacyjnych, eklektycznych i historyzujących siedzibach, które do dziś, otoczone lasami i parkami, stanowią enklawy spokoju i piękna w naszym industrialnym regionie. Pałace przemysłowej arystokracji – w Pławniowicach, Nakle, Brynku,  Mosznej czy Świerklańcu to nie tylko idealny cel na niedzielną wycieczkę, ale też świetne miejsca, by poznać bliżej charakter XIX-wiecznej architektury,  występującej bądź w historycznym kostiumie, bądź na bazie dawnych stylów tworzącej fantastyczne, nieoczekiwane „mieszanki”. W architekturze tej  odzwierciedlają się tęsknoty i lęki ludzi pierwszej fazy tzw. „nowoczesności”, związanej z niezwykle agresywnym uprzemysłowieniem. Jak pisał Nicolaus Pevsner w „Historii architektury europejskiej”:  „Wobec szybkiego rozwoju techniki i przemysłu, wobec coraz liczniej wystrzelających w górę fabrycznych kominów i pospiesznej, bezładnej zabudowy miast – łatwo zrozumieć, że ludzie wrażliwi pod względem estetycznym zwątpili w ten wiek, który przyniósł tyle brzydoty (…) i szukali ucieczki w przeszłości”. To paradoksalne, że fortuny przemysłowej arystokracji, które wzrosły właśnie dzięki postępowi technicznemu i  uprzemysłowieniu, przeznaczone zostały miedzy innymi na stworzenie z pomocą architektury baśniowego świata, który z techniką i technologią nie chciał mieć nic wspólnego. Każdy uczestnik zajęć otrzyma mapę, na którą naklejać będzie wizerunki pałaców górnośląskiej arystokracji przemysłowej.

Ta strona używa plików cookies Dowiedz się więcej