STRONA GŁÓWNA / WYDARZENIA /POSŁUCHAJ ZEGARÓW Z WYSTAWY "OBLICZA CZASU..."
Szanowni Państwo, w sobotę i niedzielę 2 i 3 lipca br., Dom Pamięci Żydów Górnośląskich jest niedostępny dla zwiedzających w związku z wydarzeniem "Opowieści o miejscach, w których mieszkał Bóg. Synagogi i domy modlitwy po 83 latach" (W te dni zapraszamy do Domu Pamięci na wykłady o godz. 17.00) *** Z uwagi na rozpoczęcie prac związanych z przygotowaniem inwestycji mającej na celu modernizację zabytkowego kompleksu urbanistycznego Radiostacja Gliwice i utworzenie w nim nowej, stałej wystawy muzealnej, począwszy od 7 marca 2022 r. aż do odwołania, Oddział Radiostacja Gliwice, ul. Tarnogórska 129, będzie udostępniony dla zwiedzających wyłącznie w piątki w godzinach 10:00 - 16:00 oraz w soboty i niedziele w godzinach 11:00 - 16:00. Zapisy na zwiedzanie grupowe przyjmujemy pod numerem telefonu 783 560 006 oraz adresem mailowym: zapisy@muzeum.gliwice.pl. Przepraszamy za niedogodności. Dyrekcja Muzeum w Gliwicach *** Szanowni Państwo, prosimy o zapoznanie się z regulaminem zwiedzania. Ze względu na duże zainteresowanie naszymi wystawami czasowymi, prosimy również o przestrzeganie godzin odwiedzania ekspozycji - ostatnie wejście na wystawy jest możliwe najpóźniej pół godziny przed ich zamknięciem, po zakupie biletów. Dziękujemy!
/

Posłuchaj zegarów z wystawy "Oblicza czasu..."

TERMIN 08 kwietnia - 12 czerwca 2022
MIEJSCE Willa Caro

Pamiętajcie starą zagadkę: "Co to jest nie jest: nie pije a chodzi i bije?" Odpowiedź znaleźć można w Willi Caro, na naszej najnowszej wystawie "Oblicza czasu. Zegary z kolekcji Muzeum w Gliwicach i Muzeów Narodowych w Krakowie i we Wrocławiu". A jak brzmią i jak biją zegary na niej prezentowane można dowiedzieć się już teraz. Zapraszamy do ich posłuchania! Pliki dźwiękowe z biciem zegarów, spakowane w formacie "zip" można także pobrać i wykorzystać! Na razie udostępniamy dźwięki 5 zegarów. Ale to nie jest nasze ostatnie słowo:) 

 

Zegar typu „bracket clock”, Londyn, 2. poł. XVIII w.

Zdjęcie: A. Stefański

Pobierz plik dźwiękowy w pliku zip. TUTAJ!

 

Zegar typu „bracket clock”, Londyn, 2. poł. XVIII w.

drewno owocowe, hebanizowane, dąb, mosiądz, stal, blacha mosiężna;

Zegar stołowy  z namalowaną w górnej części tarczy sceną „W kuźni”; obecnie brak ruchomych rąk postaci. Malowidło ukazuje kilka postaci na tle sielskiego pejzażu stojących przed wejściem do kuźni. Brak części mechanizmu – dzwonka i przekładni, które wygrywały melodię. Mechanizm wskazuje i wybija godziny, przesuwa się tarcza kalendarza. Na odwrociu tarczy wygrawerowana jest litera „J”.

Zegar typu „bracket” to inaczej zegar konsolowy lub stołowy   o napędzie sprężynowym, z wychwytem wrzecionowym i krótkim wahadłem, który można ustawić na meblu lub na półce. Zegary konsolowe weszły w modę w Londynie około 1660 r. i stały się bardzo popularne w całej Europie. Znakomite naśladownictwa wyrobów angielskich wytwarzali zegarmistrze prascy, wiedeńscy oraz niemieccy.

Podobne do gliwickiego egzemplarza są zegary autorstwa Stephena Rimbaud’a, znajdujące się m.in. w zbiorach Zamku Królewskiego na Wawelu.

Zbiory Muzeum w Gliwicach.

Zdjęcie: P. Gwoździewicz

Zegar kominkowy, Ślask, ok. 1920 r.

Zdjęcie: A. Stefański

Pobierz plik dźwiękowy w pliku zip. TUTAJ!

 

Zegar podarowany na pamiątkę nauczycielowi z Poniszowic (Herrn Stanienda) dnia 30.03.1926 – o czym informuje mosiężna tabliczka.

Zbiory Muzeum w Gliwicach.

 

 Zdjęcie: A. Stefański

Zegar ramowy, Praga, ok. 1810 r.

Zdjęcie: A. Stefański

 

Pobierz plik dźwiękowy w pliku zip. TUTAJ!

Zdjęcie: A. Stefański

 

Zegar ramowy, Praga, ok. 1810 r.

mechanizm sygnowany: Ferdinand Londen Sperger  Prag

drewno, mosiądz, stal, stop metali, emalia;

technika: snycerowanie, odlewanie, złocenie, kucie, wycinanie, toczenie.

Zbiory Muzeum w Gliwicach

 Zdjęcie: P. Gwoździewicz

 

Zegar kominkowy, Wiedeń, ok. 1820 r.

Zdjęcie: A. Stefański

Pobierz plik dźwiękowy w pliku zip. TUTAJ!

Zdjęcie: P. Gwoździewicz

 

Zegar kominkowy, Wiedeń, ok. 1820 r.

drewno sosnowe, okładziny z gruszy, alabaster, mosiądz, stal, szkło; snycerowanie, złocenie złotem płatkowym.

Zbiory Muzeum w Gliwicach.

 Zdjęcie: P. Gwoździewicz

Zegar wiszący, Niemcy, poł. XVIII w.

Zdjęcie: A. Stefański

 

Pobierz plik dźwiękowy w pliku zip. TUTAJ!

Zegar wiszący, Niemcy, poł. XVIII w.

żelazo, stal; polichromia;

Mechanizm z wychwytem wrzecionowym, o napędzie obciążnikowym;

Tarcza zegara malowana - z motywem alegorii śmierci w zwieńczeniu (kościotrup z kosą i klepsydrą) oraz postaciami pasterza i pasterki pilnujących owiec na tle pejzażu.

Zbiory Muzeum w Gliwicach.

Zdjęcie: A. Kruszyna

 

Zdjęcie: P. Gwoździewicz

Zegar kominkowy z alegorią ogrodnictwa, Francja, 2 poł. XIX w.

Zdjęcia: A. Stefański

Pobierz plik dźwiękowy w pliku zip. TUTAJ!

 

Zegar kominkowy z alegorią ogrodnictwa, Francja, 2 poł. XIX w.

stop metali, emalia; odlew, cyzelowanie, miedziowanie, złocenie;

Ogród symbolizuje okiełznanie natury przez człowieka i władzę rozumu nad impulsami podświadomości.

Zbiory Muzeum w Gliwicach

 

Zegar stojący, Śląsk, pocz. XX w.

Zdjęcia: A. Stefański



Pobierz plik dźwiękowy w pliku zip. TUTAJ!

 

Zegar stojący, Śląsk, pocz. XX w.

Mechanizm obciążnikowy w typie regulatora.

Depozyt Urzędu Miasta w Gliwicach

Zegar stołowy, Niemcy, poł. XVIII w.

Zdjęcia: A. Stefański

Pobierz plik dźwiękowy w pliku zip. TUTAJ!

 

Zegar stołowy, Niemcy, poł. XVIII w.

drewno hebanizowane, mosiądz, stal, blacha mosiężna;

złocenie, srebrzenie

Zbiory Muzeum w Gliwicach

Zdjęcia: A. Stefański

 

Zdjęcia: A. Stefański

 

Zdjęcia: P. Gwoździewicz

Zegar kominkowy, Austria, 1 ćw. XIX w., sygnowany: Geist & Jeckle in Gratz

Zdjęcia: A. Stefański

Pobierz plik dźwiękowy w pliku zip. TUTAJ!

 

Zegar kominkowy, Austria, 1 ćw. XIX w., sygnowany: Geist & Jeckle in Gratz

drewno, mosiądz, stal, emalia;

technika: snycerowanie, złocenie (obecnie zamalowane powłoką brązowniczą), polichromowanie; kucie, wycinanie, piłowanie;

Obudowa z figurą kobiety grającej na gitarze, siedzącej na fotelu w kształcie gondoli na czterech lwich łapach; suknia charakterystyczna dla epoki biedermeieru, kapelusz w kształcie cylindra z fantazyjnym piórem, lewa stopa wsparta na podnóżku; mechanizm osadzony w siedzeniu fotela; Mechanizm niekompletny - brak części mechanizmu, która odpowiada za bicie;

Joseph Geist (1770 Wiedeń - 1824  Gratz) pochodził z rodziny zegarmistrzów, studiował fizykę i astronomię. W 1797 r. zdał egzamin mistrzowski. Był twórcą precyzyjnych zegarów wahadłowych, które były używane w Obserwatorium Uniwersyteckim oraz w Instytucie Politechnicznym w Wiedniu. Około 1819 roku wraz z zięciem Bernhardem Jäckle (też: Jeckle ) i bratem założył pierwszą fabrykę zegarów w monarchii austriackiej.

Zbiory Muzeum w Gliwicach

Zdjęcia: A. Stefański

 

Zdjęcia: A. Stefański

Zegar ścienny z orłem, Wiedeń, ok. 1810 r.

Zdjęcia: A. Stefański

Pobierz plik dźwiękowy w pliku zip. TUTAJ!

 

Zegar ścienny, Wiedeń, ok. 1810 r.

drewno lipowe polichromowane i złocone; mosiądz, stal, miedź, emalia;

Obudowa zegara w formie orła z rozpostartymi skrzydłami, trzymającego w dziobie draperię wykończoną frędzlami. Taka forma zegara została opracowana prawdopodobnie w Wiedniu pod koniec XVIII wieku i stała się bardzo popularna na obszarze monarchii austriackiej, również w Polsce po upadku powstania kościuszkowskiego, ze względu na symboliczną wymowę wizerunku orła.

Mechanizm o napędzie sprężynowym, wybija godziny i półgodziny; wahadło na zawieszce blaszanej (wtórne);

Zbiory Muzeum w Gliwicach

Zegar kominkowy z trubadurem, Francja, 2 poł. XIX w.

Zdjęcia: A. Stefański

Pobierz plik dźwiękowy w pliku zip. TUTAJ!

 

Zegar kominkowy, Francja, 2 poł. XIX w.

porcelana, metal, mosiądz, stal;

Zegar porcelanowy z figurą trubadura w malowniczym stroju wspartego o fragment skały. W dolnej części ornament roślinny oplatający kratkę, o charakterze rokokowym;  Kolorystycznie i formalnie zbliżony do paryskich rozwiązań wytwórni Jacques’a Petit’a. Obudowa wpisuje się w modny w okresie romantyzmu styl trubadurów, który nawiązuje do poezji i literatury średniowiecznej.

Zbiory Muzeum w Gliwicach

Zegar kominkowy z personifikacją "Burzy", Francja, około 1890 r.

Zdjęcia: A. Stefański

Pobierz plik dźwiękowy w pliku zip. TUTAJ!

 

Zegar kominkowy typu figuralnego z personifikacją "Burzy", Francja, około 1890 r.

zielony onyks,  stop metali z warstwą miedzi, złocony; mosiądz, stal, emalia;


Autorem rzeźby jest Emile Bruchon, urodzony w XIX w. w Paryżu, uczeń Mathurina Moreau. W 1880 r. na Salonie Paryskim wystawił model nagrobka na cmentarz Pere-Lachaise. Prezentowany zegar z grupą postaci pt. „Burza”

jest wielokrotnie powielanym modelem zegara do salonu, typowym dla schyłku XIX stulecia.

Zbiory Muzeum w Gliwicach

Zegar ścienny kurantowy ze szklanymi dzwonkami, Szwarcwald, pocz. XVIII w.

Zdjęcia: A. Stefański

Pobierz plik dźwiękowy w pliku zip. TUTAJ!

 

Zegar ścienny, Szwarcwald, pocz. XVIII w.

zegar kurantowy, z siedmioma szklanymi dzwonkami;

drewno, metal, szkło; polichromia;

Zegar z drewnianą tarczą malowaną motywem pejzażowym, ujętym po bokach kolumnami; szklane dzwonki miały zastosowanie w zegarach szwarzwaldzkich do 1740 r. Bęben wmontowany w mechanizm zegara wygrywał melodie; każdy dzwonek brzmi inaczej, różni się wielkością i grubością szkła;

Zbiory Muzeum w Gliwicach

Zdjęcia: A. Stefański

Zegar ścienny, Wiedeń, 1 ćw. XIX w.

Zdjęcia: A. Stefański

Pobierz plik dźwiękowy w pliku zip. TUTAJ!

 

Zegar ścienny, Wiedeń, 1 ćw. XIX w.

drewno, metal, mosiądz, stal, emalia; cyferblat arabski;

technika: snycerowanie, złocenie, polichromowanie; kucie, wycinanie, piłowanie;

Zegar w kształcie draperii zawieszonej na strzale, z dwoma chwostami zawieszonymi na sznurach;

Zbiory Muzeum w Gliwicach

Ta strona używa plików cookies Dowiedz się więcej