STRONA GŁÓWNA / WYDARZENIA /POZA RAMY. ARTYŚCI BEZ CENZURY. WYKŁAD: „ARTYSTKA OBECNA. MARINA ABRAMOVIĆ”
/

Poza ramy. Artyści bez cenzury. Wykład: „Artystka obecna. Marina Abramović”

TERMIN piątek, 14 czerwca 2024 godz. 17:00
MIEJSCE Willa Caro
„Mona Lisa”, „Gdy rozum śpi, budzą się demony…”, „Ogród rozkoszy ziemskich”, „Guernica” – to tytuły jednych z najbardziej znanych realizacji malarskich w historii sztuki. I choć zazwyczaj nasza uwaga skupia się na tym, co mieści rama obrazu, to podczas naszego najnowszego cyklu wykładów, spróbujemy wyjść także…poza nie i z bliska przyjrzeć tym, którzy tworzą – artystom. Kim byli, kim się stawali, jak zostali zapamiętani? Poznajmy nieznane oblicze najbardziej znanych twórców wszech czasów. Bez cenzury.
 
Wykłady będą miały formę konwersatoriów, odbywających się raz w miesiącu w Willi Caro. Miłośników sztuki, ale też wszystkich tych, którzy chcieliby poszerzyć swoje widzenie artystycznego świata - serdecznie zapraszamy! Spotkania prowadzi Marta Witoń-Jankowska, historyczka sztuki, której poprzedni cykl wykładów przygotowanych dla Muzeum w Gliwicach „Sztuka patrzenia. Panorama dziejów sztuki” okazał się frekwencyjnym sukcesem. Czas na kolejną odsłonę tej artystycznej uczty.
 
Na ostatnie spotkanie w tym sezonie zapraszamy 14 czerwca 2024 (piątek) o godz. 17.00 do Willi Caro. Wstęp wolny, liczba miejsc ograniczona.
 
 
14.06.2024, Willa Caro, godz. 17.00
Wykład dziewiąty: Artystka obecna. Marina Abramović 
 
Dla jednych – synonim performance’u, ikona sztuki konceptualnej, artystka, która poprzez twórczość bezwzględnie poddaje swoje ciało i umysł licznym transformacjom. Dla innych – skandalistka, cyniczna prowokatorka, mistrzyni autopromocji niebezpiecznie flirtująca ze światem popkultury. Marina Abramović, serbska twórczyni intermedialna, to postać niejednoznaczna, nieustannie rzucająca wyzwanie publiczności. W swoich pracach wraca do mroku własnego dzieciństwa, osobistych perturbacji i odkryć, ale porusza też uniwersalną tematykę wojny, przemocy czy cielesności. Przekracza społeczne granice, dotyka niewygodnych emocji, ale przede wszystkim uważa, że jej rolą jako artystki, jest zabieranie widzów w pełną niepokojów podróż do miejsca, gdzie będą się mogli uwolnić od wszystkiego, co ich ogranicza. Tylko czy aby na pewno jesteśmy gotowi, by… do niego dotrzeć? Gdzie kończy się performance, a zaczyna życie? A może rację ma Marina, twierdząc, że jedno jest z drugim tożsame?
Ta strona używa plików cookies Dowiedz się więcej