Poza ramy. Artyści bez cenzury. Wykład: „Prawo zemsty. Artemisia Gentileschi (1593-1654)”
Najpopularniejszy cykl wykładów ostatnich lat w Muzeum w Gliwicach powraca! Po raz kolejny wspólnie z najwybitniejszymi artystkami i artystami wszech czasów zasiądziemy do wykwintnej uczty, podczas której poznamy ich prawdziwe oblicze, a także z bliska przyjrzymy autorskiej twórczości. Czas ponownie wyjść poza ramy oraz zagłębić w świat sztuki. Bez ograniczeń, bez cenzury.
Wykłady odbywają się raz w miesiącu w Willi Caro. Spotkania tworzy i prowadzi Marta Witoń-Jankowska, historyczka sztuki, autorka m.in. cykli wykładów przygotowanych dla Muzeum w Gliwicach: „Sztuka patrzenia. Panorama dziejów sztuki”, „Poza ramy. Artyści bez cenzury” oraz wielu lekcji muzealnych dla dzieci i młodzieży, w tym popularnej serii „Ekstra-Klasa…” przybliżającej sztukę młodszym odbiorcom.
Na kolejne spotkanie zapraszamy 22 listopada 2024 (piątek) o godz. 17.00 do Willi Caro. Wstęp wolny, liczba miejsc ograniczona. Tego nie można przegapić!
22.11.2024, Willa Caro, godz. 17.00
Wykład drugi: Prawo zemsty. Artemisia Gentileschi (1593-1654)
W czasach, gdy kobiety nie miały żadnego dostępu do malarskiego fachu, Artemisia Gentileschi zdobyła w tej dziedzinie wszystko, co było do zdobycia, zostając przy okazji… jedną z pierwszych profesjonalnych malarek w historii. Wychowana od dziecka w pracowni ojca, Orazio Gentileschiego, zdolnościami szybko przerosła swoich braci, udowadniając nestorowi rodu, że prawdziwy talent nie ma płci. Rzym, Florencja, Wenecja, Neapol, Londyn – to tylko niektóre z miast, w których tworzyła i zdobywała liczne zamówienia. Wśród jej klientów byli książęta, królowie, papieże, koneserzy sztuki. Doceniła ją także florencka Accademia del Disegno, elitarna instytucja skupiająca najwybitniejszych artystów i uczonych, przyjmując do swojego grona – była w nim pierwszą i jedyną (do tamtej pory) kobietą. Artemisia zatrudniała wielu malarzy-rzemieślników, a warsztat sygnowany jej imieniem stał się marką rozpoznawalną w całej Europie. Wolna, dumna, niezależna, zadziorna. Życie artystki, podobnie jak biografia jej mistrza – Caravaggia, nie było jednak wypełnione tylko blaskiem sławy. Więcej w nim mroku oraz nieustannych ucieczek od bolesnej przeszłości. Czy aby na pewno skutecznych?
Harmonogram kolejnych spotkań:
1. Buntownik z wyboru. Eugène Delacroix (1798-1863) - 13 grudnia 2024, godz. 17.00
2. Samotność w tłumie. Vincent van Gogh (1853-1890) - 17 stycznia 2025, godz. 17.00
3. Miłosny powidok. Katarzyna Kobro (1898-1951) i Władysław Strzemiński (1893-1952) - 14 lutego 2025, godz. 17.00
4. Smutny książę. Amedeo Modigliani (1884-1920) - 14 marca 2025, godz. 17.00
5. Piękna i rzeźba. Alina Szapocznikow (1926-1973) - 11 kwietnia 2025, godz. 17.00
6. Sława to żart. Andy Warhol (1928-1987) - 23 maja 2025, godz. 17.00
7. Nieuchwytny prowokator. Banksy - 13 czerwca 2025, godz. 17.00