Szanowni Państwo, informujemy, że ze względu na organizację forum Dom Pamięci Żydów Górnośląskich 21 listopada 2019 r. będzie niedostępny dla zwiedzających. Za utrudnienia przepraszamy.
Apoloniusz Kędzierski, „Prządka” (fragment), zbiory Muzeum Narodowego w Krakowie

Apoloniusz Kędzierski, „Prządka” (fragment), zbiory Muzeum Narodowego w Krakowie

/

Podróż na Kresy Rzeczpospolitej

TERMIN 28 maja - 21 czerwca 2019
MIEJSCE Willa Caro

Grupy szkolne i przedszkolne zapraszamy do udziału w podróży po dawnych Wschodnich Kresach Rzeczypospolitej. Podczas naszej wędrówki odkryjemy przyrodę, obyczaje, historię i sztukę tej niezwykłej krainy. Towarzyszyć nam będą obrazy najwybitniejszych polskich artystów oraz barwne opisy literackie i wspomnienia.

„Podróż na Kresy” to dwa cykle zajęć przygotowane specjalnie z myślą o grupach zorganizowanych, dedykowane dwóm grupom wiekowym. Spotkania stanowią uzupełnienie podstawy programowej. Zajęcia mogą być realizowane w cyklu, można również zapisać grupę na wybrany temat. Uczestnicy całego cyklu otrzymają komplet kart pracy, z których złożą kresowy pejzaż.

Akcja edukacyjna towarzyszy wystawie „Kresy w malarstwie polskim ze zbiorów Muzeum Narodowego w Krakowie”.


grupy szkolne / klasy 7–8 szkoły podstawowej i szkoły średnie

W stepie szerokim i na połoninie. Od Huculszczyzny do Dzikich Pól
Zapraszamy do udziału w wyprawie na krańce Kresów – odwiedzimy bezkresne Dzikie Pola i huculskie siedziby u stóp Czarnohory. Jak pachniał step? Czym były burzany? Co wyjątkowego ma w sobie Dniepr? O tym opowiemy na wystawie „Kresy w malarstwie polskim ze zbiorów Muzeum Narodowego w Krakowie”. Przyjrzymy się też obrazom przedstawiającym Hucułów, a następnie przybliżymy życie codzienne i kulturę tych karpackich górali. W części praktycznej przygotujemy zakładki, inspirując się huculską ornamentyką.

Rzeczywistość – Kreacja – Mit: Literacko-historyczne Kresy XIX i XX wieku
Zapraszamy do udziału w zajęciach, podczas których poznamy złożoną historię Kresów Wschodnich RP. Uczestnicy poznają najważniejsze wydarzenia, które zadecydowały m.in. o utracie Kresów i kształcie współczesnych granic Polski, spróbują również zastanowić się nad tym, jaką wartością dla współczesnych Polaków są Kresy. W wędrówkę po minionych wiekach zabiorą nas nie tylko Jan Stanisławski czy Wincenty Dmochowski, ale także Juliusz Słowacki Henryk Sienkiewicz czy Eliza Orzeszkowa. Na zakończenie porównamy artystyczne przedstawienia Kresów z ich historią. 

Bajkowe Kresy. O sztuce Młodej Polski
Zapraszamy na zajęcia przybliżające tajniki sztuki i literatury młodopolskiej prowadzone na wystawie „Kresy w malarstwie polskim ze zbiorów Muzeum Narodowego w Krakowie”. Wśród dzieł najsłynniejszych polskich malarzy i pisarzy tego okresu wspólnie poszukamy odpowiedzi na pytania: Na czym polega niezwykłość pejzaży kresowych? Jakie odnajdujemy w nich symbole? Dowiemy się czym są romantyzm, dekadentyzm i symbolizm. Szczególną uwagę poświęcimy obrazowi Ferdynanda Ruszczyca „Bajka zimowa”, zastanawiając się, jaką rolę w „bajce” artysty pełnią kolory i przedstawiona przyroda. Podsumowując warsztat wykonamy pocztówkę z tej niezwykłej podróży w świat Młodej Polski.

 
grupy przedszkolne i szkolne / klasy 1–6 szkoły podstawowej

W stepie szerokim i na połoninie. Od Huculszczyzny do Dzikich Pól
Zapraszamy na krańce Kresów  – odwiedzimy bezkresne Dzikie Pola i huculskie siedziby u stóp Czarnohory. Na wystawie „Kresy w malarstwie polskim ze zbiorów Muzeum Narodowego w Krakowie” poszukamy roślin charakterystycznych dla tych terenów i uzupełnimy kresowy „zielnik”. Poznamy również oryginalne tradycje Hucułów. W części praktycznej przygotujemy zakładki, inspirując się huculską ornamentyką.

Bajkowe Kresy. O malarstwie młodopolskim
Zapraszamy do udziału w zajęciach przybliżających tajniki malarstwa romantycznego i młodopolskiego, podczas których odwiedzimy wystawę „Kresy w malarstwie polskim ze zbiorów Muzeum Narodowego w Krakowie”. Wśród dzieł najsłynniejszych polskich malarzy, wspólne poszukamy odpowiedzi na pytania: Na czym polega niezwykłość pejzaży kresowych? Jakie odnajdujemy w nich symbole? Jakie skrywają emocje? Szczególną uwagę poświęcimy obrazowi Ferdynanda Ruszczyca „Bajka zimowa”, zastanawiając się, jaką rolę w „bajce” artysty pełnią kolory i przedstawiona przyroda. Przeniesiemy się w krainę wyobraźni, by na zakończenie wykonać pocztówkę z bajkowymi pejzażami z tej niezwykłej podróży.