Otto_Wagner_Pavillon_Karlsplatz_Wien_1010 źródło Wikipedia

Otto_Wagner_Pavillon_Karlsplatz_Wien_1010 źródło Wikipedia

Otto-Wagner-Villa_II_0057 - źrodło Wikipedia

Otto-Wagner-Villa_II_0057 - źrodło Wikipedia

Wien - Otto-Wagner-Kirche am Steinhof - źródło Wikipedia

Wien - Otto-Wagner-Kirche am Steinhof - źródło Wikipedia

Otto Wagner Linke_Wienzeile_40,_Majolikahaus_Otto_Wagner - źrodło Wikipedia

Otto Wagner Linke_Wienzeile_40,_Majolikahaus_Otto_Wagner - źrodło Wikipedia

Otton Wagner, 800px-Wien_UBahn-Pavillon_Karlsplatz, źródło Wikipedia

Otton Wagner, 800px-Wien_UBahn-Pavillon_Karlsplatz, źródło Wikipedia

/

Piękno geometrii

TERMIN piątek, 14 lutego 2020 godz. 17:00
MIEJSCE Willa Caro
Chociaż miejscem powstania secesji nie był Wiedeń, to jednak to miasto stało się centrum nowego modernizmu. Dzieła guru wiedeńskiej secesji, architekta Ottona Wagnera, będą przykładem geometrycznych secesyjnych detali. Piękne, a zrazem praktyczne i zaskakująco nowoczesne rozwiązania będą patronować spotkaniu o kwadratowej secesji wiedeńskiej. Linie, koła, kwadraty to dekoracje, które również zagościły na fasadach gliwickich kamienic. Na spotkanie z Ewą Pokorską-Ożóg – miejską konserwator zabytków wszystkich zakochanych nie tylko w secesji zapraszamy w piątek, 14 lutego do Willi Caro.
 

Modernizm, na fali obecnej mody i zainteresowania realizacjami ruchu nowoczesnego w architekturze, kojarzymy przede wszystkim z twórcami pozostającymi pod wpływem Wielkiej Awangardy XX wieku – Saint’Elją i włoskimi futurystami, szklanymi wieżami niemieckiego ekspresjonizmu, rosyjskimi konstruktywistami i rewolucyjną architekturą Ela Lissitzky’ego, Gropiusem i szkołą Bauhausu, holenderskim De Stijlem, Le Corbusierem we Francji, amerykańską szkołą chicagowską i Frankiem Lloydem Wrightem, a później funkcjonalizmem i stylem międzynarodowym lat trzydziestych. Ale modernizm ma wiele twarzy i jego początki sięgają o wiele wcześniej – nawet dwudziestowieczna awangarda, głosząca radykalne zerwanie z przeszłością, swoich przodków mogłaby odnaleźć w hrabim de Saint-Simonie i  socjalistach z początków XIX stulecia. Nie będzie błędem pojęcie „modern” powiązać z  nowożytnością, odrodzeniem i początkami nauk przyrodniczych. W „Filozoficznym dyskursie nowoczesności” Jurgen Habermas jako trzy zasadnicze katalizatory nowoczesności wskazywał: reformację, oświecenie i rewolucję francuską. My pokażemy jeszcze inne oblicze modernizmu – secesję, czyli sztukę nową – art nouveau. Podczas wykładów prowadzonych przez Ewę Pokorską-Ożóg, miejską konserwator zabytków, poznamy odmiany stylu przełomu XIX i XX wieku w różnych państwach i znajdziemy ich odpowiedniki w Gliwicach i sąsiednich miastach. Zawędrujemy w miejsca, które odkryjemy na nowo, a zwłaszcza do tworzących związek miast secesyjnych Barcelony, Budapesztu, Brukseli, Wiednia czy Łodzi.