STRONA GŁÓWNA / WYDARZENIA /OD CZASU DO… ZEGARA. LEKCJE TOWARZYSZĄCE WYSTAWIE „OBLICZA CZASU…”
Zegar buduarowy, Francja, 2 poł. XIX w., Muzeum w Gliwicach, fot. A. Stefański

Zegar buduarowy, Francja, 2 poł. XIX w., Muzeum w Gliwicach, fot. A. Stefański

Zegar kominkowy, Francja, 2 poł. XIX w., Muzeum w Gliwicach, fot. A. Stefański

Zegar kominkowy, Francja, 2 poł. XIX w., Muzeum w Gliwicach, fot. A. Stefański

Zegar kominkowy, Wiedeń, 1 ćwierć XIX w., Muzeum w Gliwicach, fot. A. Stefański

Zegar kominkowy, Wiedeń, 1 ćwierć XIX w., Muzeum w Gliwicach, fot. A. Stefański

/

Od czasu do… zegara. Lekcje towarzyszące wystawie „Oblicza czasu…”

TERMIN 25 maja - 10 czerwca 2022
MIEJSCE Willa Caro
Dlaczego starożytni wyobrażali sobie czas pod postacią węża Uroborosa, który zjada własny ogon? Co wynaleziono najpierw – wskazówkę czy wahadło? Jak czas i jego nieubłagane przemijanie ujmowano w literaturze i sztukach plastycznych na przestrzeni wieków?  O której godzinie spotkać można beboka, a o której chabernicę? Na te i wiele innych pytań związanych z czasem i zegarem odpowiemy podczas zajęć towarzyszących wystawie „Oblicza czasu. Zegary z kolekcji Muzeum w Gliwicach i Muzeów Narodowych w Krakowie i we Wrocławiu”, prezentowanej w Willi Caro. Zapraszamy na nie grupy szkolne i przedszkolne od środy, 25 maja do piątku, 10 czerwca do Willi Caro. Na odkrywanie czasu i jego tajemnic czasu nie zostało nam wiele! Warto się pospieszyć!
 
Koszt udziału w zajęciach – 1 zł od grupy, wszystkie zajęcia połączone są z wizytą na wystawie „Oblicza czasu…”. Zapisy pod numerem telefonu: 783 560 006. Lekcje odbywają się w Willi Caro w godzinach: 9.00, 10.30 i 12.00.
 
 
Tematy zajęć do wyboru:
 
 

Jaki kształt ma czas? – warsztatowe oprowadzanie po wystawie 

 

Podczas warsztatowego oprowadzania wyjaśnimy między innymi, dlaczego starożytni wyobrażali sobie czas pod postacią węża Uroborosa, który zjada własny ogon, opowiemy także o tym, jak mierzono czas, zanim wynaleziony został zegar mechaniczny, co nastąpiło dopiero w XII wieku. Zastanowimy się także, dlaczego czas upływa, a nie się „przesypuje”. Poszukamy również greckich bogów, których wizerunki zdobią zabytkowe czasomierze. Tuż przy wielkiej wskazówce, pochodzącej z zegara wieżowego, opowiemy natomiast mroczną legendę związaną z najstarszym w Europie zegarem astronomicznym - praskim Orlojem. Historia ta pozwoli nam się przekonać, że w dawanych czasach zawód zegarmistrza był zawodem wysokiego ryzyka. W trakcie zwiedzania posłuchamy również  brzmienia zgromadzonych na wystawie „Oblicza czasu…” zegarów. Oprócz tego na najmłodszych czekać będą kolorowanki wykonane w oparciu o starodruki – horologia i traktaty astronomiczne, pochodzące z Muzeum im. Przypkowskich w Jędrzejowie. Z kolei starsi będą mogli zabrać ze sobą fragmenty z dzieł literackich i filozoficznych poświęcone tematyce czasu. Znajdą się wśród nich fragmenty „Wyznań” św. Augustyna, „Czarodziejskiej góry” Tomasza Manna czy „Zapisków na pudełku od zapałek” Umberto Eco.

Zajęcia dla wszystkich grup wiekowych, treść modyfikowana w zależności od wieku uczestników.

 

 

Nie tylko o północy. Istoty magiczne na każdą porę dnia i nocy – warsztaty połączone z wizytą na wystawie

 

Podczas warsztatów, w oparciu o podania ludowe (mitologia słowiańska), będziemy tworzyć niezwykłe czasomierze odnoszące się do świata nadprzyrodzonego. Pozwolą one powiązać istoty magiczne z określonymi porami doby, gdyż mniej i bardziej straszne demony, duchy i wszelkiego rodzaju nadprzyrodzone stworzenia spotkać można nie tylko o północy, ale w bardzo różnych godzinach. Uczestnicy zajęć otrzymają także specjalny przewodnik: „Istoty magiczne na każdą porę dnia i nocy”, opracowany przez Martę Paszko, etnografkę Muzeum w Gliwicach. Znajdziemy w nim nie tylko charakterystyki, ale też poruszające wyobraźnię ilustracje autorstwa Marty Keler.

Zajęcia dla wszystkich grup wiekowych, treść modyfikowana w zależności od wieku uczestników.

 

 

Gdy „wszystko płynie” i „nic dwa razy się nie zdarza” – o pojęciu czasu w literaturze i sztukach plastycznych na przestrzeni wieków – zajęcia połączone ze zwiedzaniem wystawy

 

Pojęcie czasu i jego ulotności, stanowi jeden z najważniejszych tematów w literaturze i sztukach plastycznych. O przemijaniu mówi już Biblia („prochem jesteś i w proch się obrócisz”), XV-wieczny „Wielki Testament” Villona („ach, gdzież są niegdysiejsze śniegi”), „Hamlet” Szekspira, „Faust” Goethego czy „W poszukiwaniu straconego czasu” Marcela Prousta… Refleksja nad czasem przenika renesansową i barokową poezję, a jego rytm odmierzany przez upływające miesiące, pory roku, lata wyraźnie odczuwa się, czytając „Chłopów” Władysława Reymonta, „Noce i dnie” Marii Dąbrowskiej, „Prawiek i inne czasy” Olgi Tokarczuk… Także malarze i rzeźbiarze próbowali dokonać niemożliwego i… „schwytać” go w swoich dziełach, używając przy tym rozmaitych symboli bądź też innych artystycznych środków. Czy skutecznie? O tym przekonamy się podczas naszego spotkania, połączonego ze zwiedzaniem wystawy „Oblicza czasu…”.

Zajęcia dla uczniów klas 7-8 SP i uczniów szkół ponadpodstawowych. 

 
Ta strona używa plików cookies Dowiedz się więcej