Nekropolia w Domasławiu z epoki brązu i wczesnej epoki żelaza – jako miejsce pamięci
TERMIN
sobota, 14 marca 2020
godz. 16:00
MIEJSCE
Willa Caro
Domasław to wieś leżąca kilkanaście kilometrów na południowy zachód od Wrocławia - na jej terenie znajduje się liczące ponad trzy tysiące lat cmentarzysko ciałopalne kultury łużyckiej. Nekropolia była już badana przez archeologów przed II Wojną Światową, jednak dopiero w latach 2006–2008, przy okazji budowy wrocławskiej obwodnicy dokonano tam szeregu rewelacyjnych odkryć. Prace wykopaliskowe przeprowadził Zespół Badań Ratowniczych pod kierownictwem profesora Bogusława Gedigi z wrocławskiego oddziału Instytutu Archeologii i Etnologii Polskiej Akademii Nauk. Odsłonięto m.in. stanowiska z wczesnej epoki brązu i epoki żelaza. Na terenie nekropolii, gdzie spoczywały skremowane szczątki ponad tysiąca osób, archeolodzy odkryli dwa, wyraźnie różniące się, typy grobów. Jedne były skromne, wkopane bezpośrednio w ziemię i ubogo wyposażone - odkryto ich około 800. Taka forma pochówku była najpowszechniejsza i najbardziej charakterystyczna dla społeczności kultury łużyckiej. Natrafiono jednak również na bogato wyposażone groby z epoki żelaza, które uznano za pochówki arystokracji z tzw. okresu halsztackiego kultury łużyckiej. Groby te były duże, wykonane z drewnianych komór, znajdowało się w nich wiele naczyń, biżuterii i innych cennych przedmiotów, które pogrzebano razem z urnami. Archeolodzy zbadali ponad 300 takich grobów, a wszystkie skupione były w jednej strefie. O tych zaskakujących odkryciach opowie w sobotę, 14 marca, dr Anna Józefowska z Instytutu Archeologii i Etnologii PAN we Wrocławiu – badaczka cmentarzyska w Domasławiu oraz współautorka opracowania poświęconego nekropolii. Spotkanie, które odbędzie się w Willi Caro, towarzyszy wystawie „Halsztackie cmentarzyska kultury łużyckiej na Śląsku”.
Prezentując odkrytą w Domasławiu (gmina Kobierzyce, pow. wrocławski) nekropolię z wczesnej epoki żelaza (750–400 rok p.n.e.) warto zwrócić uwagę, że to wyjątkowe cmentarzysko funkcjonowało znacznie dłużej. Założone około 1300/1250 roku p.n.e., było użytkowane przez niemal 1000 lat najpewniej przez tę samą społeczność utrzymującą miejsce pochówku swoich zmarłych. Brak śladów naruszania starszych pochówków przez tak długi okres musi świadczyć nie tylko o pamięci, ale także o oznaczeniach grobów poprzez kamienie, drzewa, słupy, budynki nagrobne, kopce.
Odkryte groby ukazują dużą rozmaitość w zakresie konstrukcji, sposobach postępowania ze szczątkami zmarłych, jak też w wyposażeniu. Od momentu założenia nekropolii część zmarłych wyróżniano poprzez pochówki z różnego rodzaju konstrukcjami ziemnymi, kamiennymi i drewnianymi oraz wyjątkowym wyposażeniem, co szczególnie manifestuje się we wczesnej fazie epoki żelaza. Dobór i rozmieszczenie darów w grobach sugerują stosowanie powtarzalnych i przekazywanych przez pokolenia reguł ich wyposażania. Złożone zmarłym przedmioty, elementy stroju, przybory, narzędzia, broń oraz zestawy ceramiki naczyniowej, ukazują wysoki status lokalnej społeczności i potwierdzają jej związki z ówczesnymi, głównymi nurtami cywilizacyjnymi, a w szczególności z kręgiem cywilizacji śródziemnomorskiej. Analizując te cechy możemy próbować rekonstruować czynności towarzyszące składaniu szczątków do grobów, jak i wyobrażać sobie tę przestrzeń.
Pamięć o tym miejscu trwała długo. W późniejszych okresach, poza kilkoma specyficznymi przypadkami, obszar nekropolii pozostał nadal nienaruszony, choć wokół niego odsłonięto bardzo liczne obiekty osadnicze. Możemy założyć, że było to wciąż widoczne z daleka eksponowane założenie, zwłaszcza przypuszczając istnienie kurhanów przynajmniej nad częścią pochówków.
Odkryte groby ukazują dużą rozmaitość w zakresie konstrukcji, sposobach postępowania ze szczątkami zmarłych, jak też w wyposażeniu. Od momentu założenia nekropolii część zmarłych wyróżniano poprzez pochówki z różnego rodzaju konstrukcjami ziemnymi, kamiennymi i drewnianymi oraz wyjątkowym wyposażeniem, co szczególnie manifestuje się we wczesnej fazie epoki żelaza. Dobór i rozmieszczenie darów w grobach sugerują stosowanie powtarzalnych i przekazywanych przez pokolenia reguł ich wyposażania. Złożone zmarłym przedmioty, elementy stroju, przybory, narzędzia, broń oraz zestawy ceramiki naczyniowej, ukazują wysoki status lokalnej społeczności i potwierdzają jej związki z ówczesnymi, głównymi nurtami cywilizacyjnymi, a w szczególności z kręgiem cywilizacji śródziemnomorskiej. Analizując te cechy możemy próbować rekonstruować czynności towarzyszące składaniu szczątków do grobów, jak i wyobrażać sobie tę przestrzeń.
Pamięć o tym miejscu trwała długo. W późniejszych okresach, poza kilkoma specyficznymi przypadkami, obszar nekropolii pozostał nadal nienaruszony, choć wokół niego odsłonięto bardzo liczne obiekty osadnicze. Możemy założyć, że było to wciąż widoczne z daleka eksponowane założenie, zwłaszcza przypuszczając istnienie kurhanów przynajmniej nad częścią pochówków.