STRONA GŁÓWNA / WYDARZENIA /MOZAIKA, BIZANCJUM, WENECJA. Z CYKLU: NA SZLAKU SZTUKI
Bazylika św. Marka, Wenecja, licencja CC BY-SA 3.0, źródło Wikimedia Commons

Bazylika św. Marka, Wenecja, licencja CC BY-SA 3.0, źródło Wikimedia Commons

Chrystus Pantokrator, Hagia Sofia, Dianelos Georgoudis, licencja CC BY-SA 3.0, źródło Wikimedia Commons

Chrystus Pantokrator, Hagia Sofia, Dianelos Georgoudis, licencja CC BY-SA 3.0, źródło Wikimedia Commons

/

Mozaika, Bizancjum, Wenecja. Z cyklu: Na szlaku sztuki

TERMIN sobota, 27 kwietnia 2019
godz. 11.30 – dzieci od 5 do 12 lat wraz z opiekunami
godz. 13.30 – młodzież od lat 13 oraz osoby dorosłe
MIEJSCE Willa Caro
Wyjątkowa technika, która swoją świetność przeżywała w starożytności i średniowieczu, ale… Czy to oznacza, że dziś już nie tworzy się mozaik? Poznamy najstarsze i najnowsze mozaiki, dowiemy się, co oznacza opus barbaricum oraz opus segmentatum. Palmy, zwierzęta, portrety, legendy ludowe… Jakie jeszcze tematy towarzyszyły tej technice? Na koniec sami wykonamy mozaiki.
 
 

Harmonogram dalszych spotkań|zamknij


Sobota, 25 maja 2019, godz. 11.30 i 13.30
Temat: Kontrast i światłocień Caravaggia

Jakiego przewrotu w malarstwie dokonał „najsłynniejszy malarz Rzymu”? Podczas zajęć poznamy tego wybitnego twórcę, który był nie tylko fascynującym, ale i niebezpiecznym człowiekiem. Bazując na jego dziełach zgłębimy znaczenia pojęć kontrastu i światłocienia. W części warsztatowej wykonamy martwe natury na specjalnie zabarwionym podłożu, tak aby utrzymać je w kolorystyce właściwej dla baroku.

Sobota, 15 czerwca 2019, godz. 11.30 i 13.30
Temat: Emocje w pejzażu – malujemy akwarelą

Wraz z końcem XVIII w. w sztuce i literaturze kiełkuje romantyzm. Emocje w obrazach wychodzą na pierwszy plan, a ich ukazaniu często służy gwałtowność i nieprzewidywalność natury. Czego poszukiwali romantycy i jaki wpływ miało to na dalszy rozwój malarstwa? O tym porozmawiamy podczas zajęć, a na koniec słuchając utworów Fryderyka Chopina zainspirowani melodią stworzymy akwarelowy pejzaż.

Sobota, 28 września 2019, godz. 11.30 i 13.30
Temat: Obraz-tajemnica. Sztuka symbolizmu

Nie wszystko można wyrazić za pośrednictwem słów. I tu z pomocą przychodzą nam symbole. Czym są i jak je rozumieć? Czym symbol różni się od alegorii? Do czego odnosi?  W trakcie zajęć przybliżymy obrazy twórców, w których dziełach przemawiają symbole, przybliżając nam zagadkę rzeczywistości, do której można dotrzeć tylko za ich pośrednictwem – z pomocą intuicji, tajemnych sił podświadomości, nieoczekiwanych skojarzeń. Przywołamy dzieła Gustawa Moreau i Gustawa Klimta,  poszukamy znaczeń ukrytych na płótnach polskich symbolistów – Jacka Malczewskiego, Zenona Przesmyckiego oraz Stanisława Wyspiańskiego. Na koniec, posługując się techniką pastelu,  stworzymy własną pracę, do której kluczem będzie symbol.

Sobota, 26 października 2019, godz. 11.30 i 13.30
Temat: Teoria koloru według Georges’a Seurata. Puentylizm

W poprzednim cyklu wielokrotnie omawialiśmy koło barw oraz relacje między kolorami dopełniającymi. Jednak pierwsze kierunki w sztuce, które zajęły się tak dogłębnie teorią koloru: impresjonizm oraz postimpresjonizm nadal skrywają przed nami wiele tajemnic. Tym razem przyjrzymy się dziełom Georges’a Seurata, twórcy metody puentylizmu.  Nabyta wiedza pomoże nam stworzyć równie świetliste dzieło malarskie, jak jego prace, a zamiast pędzli, do malowania posłużą nam… patyczki do uszu.

Sobota, 30 listopada 2019, godz. 11.30 i 13.30
Temat: Wiek XX i nowe techniki artystyczne – kolaż z Picassem

Skąd wzięło się słowo „kolaż” oraz jakie nowe możliwości twórcze nam ta technika oferuje?   Kto stworzył pierwszy kolaż? Poszukamy różnych odmian tej techniki oraz prześledzimy jej rozwój na przestrzeni wieków aż do czasów współczesnych. Na dłużej zatrzymamy się na dziełach Braque’a i Picassa, artystów, których kolaż był ulubioną techniką. Z myślą o części warsztatowej zabierzcie ze sobą papiery i serwetki o ciekawych wzorach lub stare gazety;)

Sobota, 14 grudnia 2019, godz. 11.30 i 13.30
Temat: Action painting, dripping?

W XX wieku wielu artystów odeszło od sztuki figuratywnej, poszukując własnego stylu, by wyrazić siebie. Jednym z nich był Jackson Pollock, przedstawiciel ekspresjonizmu abstrakcyjnego. Uprawiał malarstwo gestu, a jego inspiracją była twórczość ludzi z czasów prehistorycznych. Czy więc sztuka zatoczyła krąg? Z salonowej kanapy tęsknie spoglądamy w stronę wejścia do jaskini? W trakcie zajęć my również spróbujemy wyzwolić z siebie pierwotne siły twórcze. Rozłożymy nasze obrazy na ziemi i z zamkniętymi oczami przeniesiemy emocje na papier.

Ta strona używa plików cookies Dowiedz się więcej