Inny modernizm. Secesja Wykład: Irys, lilia z pierwiastkiem ludowo-patriotycznym
Modernizm, na fali obecnej mody i zainteresowania realizacjami ruchu nowoczesnego w architekturze, kojarzymy przede wszystkim z twórcami pozostającymi pod wpływem Wielkiej Awangardy XX wieku – Saint’Elją i włoskimi futurystami, szklanymi wieżami niemieckiego ekspresjonizmu, rosyjskimi konstruktywistami i rewolucyjną architekturą Ela Lissitzky’ego, Gropiusem i szkołą Bauhausu, holenderskim De Stijlem, Le Corbusierem we Francji, amerykańską szkołą chicagowską i Frankiem Lloydem Wrightem, a później funkcjonalizmem i stylem międzynarodowym lat trzydziestych. Ale modernizm ma wiele twarzy i jego początki sięgają o wiele wcześniej - nawet dwudziestowieczna awangarda, głosząca radykalne zerwanie z przeszłością, swoich przodków mogłaby odnaleźć w hrabim de Saint-Simonie i socjalistach z początków XIX stulecia. Nie będzie błędem pojęcie „modern” powiązać z nowożytnością, odrodzeniem i początkami nauk przyrodniczych. W „Filozoficznym dyskursie nowoczesności” Jurgen Habermas jako trzy zasadnicze katalizatory nowoczesności wskazywał: reformację, oświecenie i rewolucję francuską. My pokażemy jeszcze inne oblicze modernizmu – secesję, czyli sztukę nową - art nouveau. Podczas wykładów prowadzonych przez Ewę Pokorską-Ożóg, miejską konserwator zabytków, poznamy odmiany stylu przełomu XIX i XX wieku w różnych państwach i znajdziemy ich odpowiedniki w Gliwicach i sąsiednich miastach. Zawędrujemy w miejsca, które odkryjemy na nowo, a zwłaszcza do tworzących związek miast secesyjnych Barcelony, Budapesztu, Brukseli, Wiednia czy Łodzi. Wykłady będą uzupełnione prezentacjami multimedialnymi. Nie zabraknie też czasu na dyskusję. W trakcie drugiego spotkania mowa będzie o polskiej odmianie secesji, która jest kompilacją, przemieszaniem i łączeniem historyzmu, elementów regionalnych i bardzo ważnych wątków patriotycznych. Dlaczego? Czas Młodej Polski to okres zaborów, braku państwa polskiego - z tego powodu w wijące się dekoracyjne motywy roślinne wpleciono narodowe przesłanie. Zapraszamy na wykład w piątek, 22 listopada do Willi Caro o godz. 17.00.
Harmonogram kolejnych spotkań:
"Fantastyczny świat”
Spotkanie trzecie – piątek, 6 grudnia 2019, Willa Caro, godz. 17.00
"Giętki metal"
Spotkanie czwarte – piątek, 3 stycznia 2020, Willa Caro, godz. 17.00
„Piękno geometrii”
Spotkanie piąte – piątek, 14 lutego 2020, Willa Caro, godz. 17.00
„Wielobarwny rozmach”
Spotkanie szóste – piątek, 6 marca 2020, Willa Caro, godz. 17.00
„Subtelny, delikatny, w kolorze blue”
Spotkanie siódme – piątek, 3 kwietnia 2020, Willa Caro, godz. 17.00
„Antoni Gaudi – pradziadek postmoderny?”
Spotkanie ósme – piątek, 22 maja 2020, Willa Caro, godz. 17.00
"Fantastyczny świat”
Spotkanie trzecie – piątek, 6 grudnia 2019, Willa Caro, godz. 17.00
"Giętki metal"
Spotkanie czwarte – piątek, 3 stycznia 2020, Willa Caro, godz. 17.00
„Piękno geometrii”
Spotkanie piąte – piątek, 14 lutego 2020, Willa Caro, godz. 17.00
„Wielobarwny rozmach”
Spotkanie szóste – piątek, 6 marca 2020, Willa Caro, godz. 17.00
„Subtelny, delikatny, w kolorze blue”
Spotkanie siódme – piątek, 3 kwietnia 2020, Willa Caro, godz. 17.00
„Antoni Gaudi – pradziadek postmoderny?”
Spotkanie ósme – piątek, 22 maja 2020, Willa Caro, godz. 17.00