STRONA GŁÓWNA / WYDARZENIA /EKSTRA-KLASA. NAUKA WIDZENIA, CZYLI ODCZYTYWANIE SZTUKI – CYKL EDUKACYJNY DLA UCZNIÓW SZKÓŁ PONADPODSTAWOWYCH (I NIE TYLKO) POWRACA!
fot. J. Janowska

fot. J. Janowska

Bernardino Fungai (?), Alegoria Mądrości Bożej, lata 90. XV w., zbiory Muzeum w Gliwicach

Bernardino Fungai (?), Alegoria Mądrości Bożej, lata 90. XV w., zbiory Muzeum w Gliwicach

Jan van Huysum, Kwiaty w wazonie, pocz. XVIII w., zbiory Muzeum w Gliwicach

Jan van Huysum, Kwiaty w wazonie, pocz. XVIII w., zbiory Muzeum w Gliwicach

Leon Wyczółkowski, Portret kobiety, 1903, zbiory Muzeum w Gliwicach

Leon Wyczółkowski, Portret kobiety, 1903, zbiory Muzeum w Gliwicach

Fryderyk Antoni Hayder, Budujemy nowe domy, 1958, zbiory Muzeum w Gliwicach

Fryderyk Antoni Hayder, Budujemy nowe domy, 1958, zbiory Muzeum w Gliwicach

Jerzy Duda-Gracz, Panorama Gliwic, 1972, zbiory Muzeum w Gliwicach

Jerzy Duda-Gracz, Panorama Gliwic, 1972, zbiory Muzeum w Gliwicach

/

Ekstra-Klasa. Nauka widzenia, czyli odczytywanie sztuki – cykl edukacyjny dla uczniów szkół ponadpodstawowych (i nie tylko) powraca!

TERMIN 04 października 2022 - 23 czerwca 2023
MIEJSCE Willa Caro
Matura to nie bzdura, więc Muzeum w Gliwicach przygotowało cykl, w którym w przyspieszonym tempie odbędziemy podróż po epokach, stylach, przypomnimy najwybitniejsze nazwiska świata sztuki. Od jaskini i wykopalisk, przez średniowieczne zamki, renesansowe dwory, XIX-wieczne salony po… współczesną ulicę.  Choć zajęcia przeznaczone są przede wszystkim dla uczniów szkół ponadpodstawowych, zapraszamy także uczniów klas 7 i 8 szkół podstawowych, szczególnie wszystkich tych, którzy uwielbiają sztukę odczuwać, ale też pragną usystematyzować swoją wiedzę i być może dzięki temu… jeszcze więcej widzieć? Zajęcia prowadzi Marta Witoń – historyk sztuki, edukator, przewodnik, pracownik Działu Edukacji i Promocji Muzeum w Gliwicach. Lekcje odwołują się do podstawy programowej dla szkół ponadpodstawowych z zakresu języka polskiego, historii, historii sztuki i wiedzy o kulturze. Uzupełniają ją o niezbędne narzędzia przydatne do analizy dzieł sztuki wizualnej. Odbywają się w Willi Caro w Gliwicach lub w formie on-line na platformie ZOOM od wtorku do piątku w godz. 9.00 i 11.00. Lekcje trwają 1,5 godziny.
 
Grupy mogą zapisać się na wszystkie zajęcia cyklu bądź wybrane. Koszt udziału w zajęciach to 1 zł od grupy (zajęcia stacjonarne), zajęcia on-line są bezpłatne. Zapisy odbywają się pod numerem telefonu: 783 560 006. Serdecznie zapraszamy!

Tematy zajęć do wyboru:

Sztuka przed słowem pisanym, czyli jak to wszystko się zaczęło… O sztuce prehistorycznej
Ze względu na brak źródeł pisanych, okres prehistorii w dziejach świata uchodzi za najbardziej tajemniczą epokę. Czy malowidła w jaskini Lascaux, słynną Wenus z Willendorfu, finezyjną biżuterię z cmentarzyska w Świbiu niedaleko Gliwic, można nazwać dziełami sztuki w dzisiejszym rozumieniu tego słowa, a ich anonimowych twórców – artystami?
 
Świat antycznych bogów i herosów. Mitologia grecka i rzymska w sztuce na przestrzeni wieków
Inspiracje antykiem znajdziemy niemalże w każdej epoce. Nie inaczej jest z mitologią grecką i rzymską, która dzięki wielowątkowości, barwnym historiom i połączeniu świata zwykłych śmiertelników ze sferą niedostępną z ziemskiej perspektywy, była źródłem tematów dla artystów renesansu, baroku, a nawet twórców współczesnej popkultury.
 
Ciężar romanizmu, lekkość gotyku. Sztuka średniowiecza
Średniowiecze to niemal dziesięć wieków politycznych, społecznych i kulturowych zmian, tymczasem bardzo często postrzegamy je jednowymiarowo. Podczas wykładu udowodnimy, że tak naprawdę to epoka wielu kontrastów, czego punktem odniesienia mogą być dwa dominujące w niej style – romański i gotycki.
 
Genialni indywidualiści. Artyści renesansu
Renesans to epoka wybitnych  – artystów, naukowców, błyskotliwych polityków i mecenasów sztuki. Jak opowiedzieć o fenomenie Odrodzenia? Najlepiej przez pryzmat artystycznych biografii „ikon” tamtych lat – Leonarda da Vinci, Rafaela, Albrechta Durera… Poznajmy ich wszystkich!
 
Kolor, ruch, światło. Nadążyć za barokiem
Barok kojarzy się z bogactwem formy architektonicznej, naciskiem na dynamizm kompozycji rzeźbiarskich i grą światła w malarstwie. To jednocześnie epoka skrajności – przesadnej religijności i jednocześnie żywiołowej zmysłowości, umiłowania przesady z chęcią powrotu do klasycznej formy. W takim warunkach potrafili odnaleźć się przede wszystkim Ci łatwo przystosowywujący się do zmian (jak Rubens), lub ci, którzy… tworzyli własne zasady (jak Caravaggio).
 
Umysł wyzwolony. Oświecenie i klasycyzm
Oświecenie to niezwykły czas triumfu rozumu – rozwoju wszelkich nauk, odrzucenia tylko zmysłowego doświadczania świata, na rzecz wiary w nieograniczone możliwości poznawcze ludzkiego umysłu. Podczas wykładu poznamy kulisy życia na najważniejszych oświeconych dworach europejskich, wokół których skupili się wybitni artyści tamtych lat. Zajrzymy m.in. do Paryża i na dwór króla Stanisława Augusta Poniatowskiego w Warszawie.
 
Triumf ducha. Nie tylko Byron i Mickiewicz – sztuka romantyzmu
W poprzedniej epoce rozum był podstawą poznawania świata, tymczasem na początku XIX-wieku do głosu dochodzi kolejne pokolenie, do którego bardziej przemawia „(…) czucie niż mędrca szkiełko i oko”, cytując Adama Mickiewicza. W Europie szaleją rewolucje, rozgrywają się walki o wolność narodów, tymczasem młodzi ludzie chcą… po prostu prawdziwie kochać, prawdziwie żyć. Pomagają im w tym artyści – nie tylko wybitni literaci, ale też malarze: Delacroix, Gericault, a na polskim gruncie Michałowski czy Grottger.
 
Epoka „-izmów” (realizm, impresjonizm, symbolizm…), czyli wszystko, co warto wiedzieć o sztuce II połowy XIX wieku
Druga połowa XIX-wieku to czas rozwijania się rozmaitych, często całkowicie odmiennych, nurtów artystycznych, które znajdą swoich naśladowców nawet w następnym stuleciu. Dlaczego malarstwo realistyczne uznano początkowo za kontrowersyjne i „niegodne salonów”, impresjonistów wysyłano do okulistów, a symboliści stali się prekursorami modernizmu? Courbet, Monet, Wyspiański, Malczewski i inni – od Paryża po Kraków.
 
Wiecznie młodzi. O Wyspiańskim i innych artystach Młodej Polski
Jacek Malczewski, Olga Boznańska, Stanisław Wyspiański, Leon Wyczółkowski… - to zaledwie kilka nazwisk twórców przełomu XIX i XX wieku. Podczas naszego spotkania cofniemy się w czasie do Krakowa sprzed ponad wieku i porozmawiamy o niezwykle twórczych i intensywnych latach początku XX stulecia – latach, które zmieniły na zawsze pojmowanie roli artysty i sztuki w codziennym życiu. I choć jak pisał Stanisław Przybyszewski, „każdy z wszystkich tych ogromnych talentów (…) był Młodą Polską, ale sam dla siebie”, przypomnimy również najważniejsze pojęcia i cechy epoki. Jedną z nich niewątpliwie było przekonanie, że nawet w trudnych czasach… evviva l’arte!
 
Niezmiennie zmiana. Najciekawsze zjawiska (i nazwiska) w sztuce XX wieku
Nie sposób w krótkim czasie opowiedzieć, co działo się w sztukach wizualnych XX wieku, gdyż działo się… wszystko. Dadaizm, kubizm, surrealizm, pop-art, sztuka krytyczna, street-art. Od Picassa i Duchampa po Warhola i Banksy’ego. Choć ponoć w sztuce „wszystko już było”, to XX wiek udowadnia, że nawet jeżeli to prawda, to nic wzbudza takich emocji wśród odbiorców jak… sztuka właśnie.

Ta strona używa plików cookies Dowiedz się więcej