Zbiory - grafika

Zbiory grafiki Muzeum w Gliwicach stanowią jedną z największych kolekcji muzealnych. Dzieła, głównie niemieckie, polskie, angielskie, francuskie, włoskie powstawały w okresie od siedemnastego do dwudziestego wieku. Kolekcja należy do bardzo zróżnicowanych chronologicznie, obszarowo i również tematycznie. Posiadamy portrety, pejzaże, sceny rodzajowe, przedstawienia religijne, historyczne, batalistyczne, mitologiczne, ilustracje do znanych europejskich dzieł literackich, kalendarzy, almanachów genealogicznych.
 
Francuskie pejzaże rokokowe, akwaforty o tematyce myśliwskiej i hippicznej Johanna Eliasa i Martina Eliasa Ridingerów - ojca i syna, Rzym antyczny i barokowy w grafice Giambattisty Piranesiego i jego syna Francesco, przypowieści, alegorie i ilustracje do modnych powieści w formie cykli kalendarzy w sztuce Daniela Chodowieckiego, bogate ikonograficznie przedstawienia świętych z pracowni Pompejusa w Kłodzku, polowania, rezydencje i parki angielskie z początku XIX wieku, staloryty z reprodukcjami dzieł znanych galerii i widokami miast europejskich, uzdrowisk oraz dalekich, egzotycznych, chętnie odwiedzanych miejsc, śląskie ośrodki przemysłu i małe, malownicze miejscowości w litografiach wykonywanych przez pracownię Rieden & Knippel z Kowar na Dolnym Śląsku z drugiej połowy XIX wieku tworzą podstawę i ważną część zbiorów Muzeum.
 
Do licznych dzieł grafiki Williama Wrankmore’a, Thomasa de Villain’a, Gustawa Adolfa Boenischa, Josefa Kriehubera, Williama Frencha dołączyły później prace znanych śląskich artystów chętnie gromadzone przez Oberschlesisches Museum in Gleiwitz. W kolekcji znajdują się rysunki, drzeworyty, miedzioryty, litografie, akwaforty takich twórców jak : Hans Zimbal, Heinrich Mützel, Hugo Ulbrich, Georg Rasel, Grete Winkler, Carl Dokupil, Max Fröhlich, Albert Scholtz, Carl Fischer, Bruno Schmialek, Franz Hoffman, Bruno Hoenig, Thomas Myrtek, Rudolf Myśliwiec, Willy Heier, Bruno Zwiener, Willy Jäckel, Max Odoy, Erich Johannes Gottschlich, Egon Butzek, Artur Miraw, Friedrich Iwan, Wilhelm Thiele, Paweł Steller i Jan Wałach.
 
Muzeum pozyskuje także najnowsze prace, głównie artystów śląskich i gliwickich związanych z ZPAP Gliwice – Zabrze oraz najbliższymi uczelniami artystycznymi. Po 1945 roku gromadzono dzieła Stanisława Dawskiego, Zofii Nowakowskiej Acedańskiej, Zygmunta Acedańskiego, Jerzego Panka, Mariana Maliny, Konstantego Teodorowicza, Joanny Eberhard Szymańskiej, Kazimierza Kandefera i Kazimierza Szołtyska, a do kolekcji najnowszych nabytków pozyskano nagrodzone grafiki Waldemara Węgrzyna i Adama Romaniuka, artystów korzystających z najnowszych współcześnie osiągnięć technicznych w tej dziedzinie.
 

Jolanta Wnuk

Grafika w zbiorach Działu Sztuki i Rzemiosła Artystycznego

Giambattista Piranesi, „Widok amfiteatru Flawiusza zwanego Koloseum” Włochy, Rzym, 1757, akwaforta, teka „Vedute di Roma”

Giambattista Piranesi, „Widok amfiteatru Flawiusza zwanego Koloseum” Włochy, Rzym, 1757, akwaforta, teka „Vedute di Roma”

Giambattista Piranesi, „Widok wnętrza Panteonu” Włochy, Rzym, 1743, akwaforta, teka „Vedute di Roma”

Giambattista Piranesi, „Widok wnętrza Panteonu” Włochy, Rzym, 1743, akwaforta, teka „Vedute di Roma”

Daniel Chodowiecki „Mode Thorheit” – winieta tytułowa cyklu do Kalendarza genealogicznego na rok 1788 Niemcy, Berlin, warsztat: E.S. Henne, 1784, akwaforta

Daniel Chodowiecki „Mode Thorheit” – winieta tytułowa cyklu do Kalendarza genealogicznego na rok 1788 Niemcy, Berlin, warsztat: E.S. Henne, 1784, akwaforta

Daniel Chodowiecki „Mode Thorheit” , ilustracja:  „Historia poszukiwania skarbu w grobie” do Kalendarza genealogicznego na rok 1788 Niemcy, Berlin, warsztat: E.S. Henne, 1784, akwaforta

Daniel Chodowiecki „Mode Thorheit” , ilustracja: „Historia poszukiwania skarbu w grobie” do Kalendarza genealogicznego na rok 1788 Niemcy, Berlin, warsztat: E.S. Henne, 1784, akwaforta

Thomas de Villain, "La Befana", litografia barwna, technika mieszana Francja, Paryż, 1830 – 1840

Thomas de Villain, "La Befana", litografia barwna, technika mieszana Francja, Paryż, 1830 – 1840

Francesco Bartolozzi, „Paulus Aemelius”, miedzioryt punktowany według obrazu Angeliki Kauffman (1741-1807), Anglia, Londyn, 1783

Francesco Bartolozzi, „Paulus Aemelius”, miedzioryt punktowany według obrazu Angeliki Kauffman (1741-1807), Anglia, Londyn, 1783

Bernhard Metzeroth "Rzym. Most i Zamek św. Anioła" Niemcy, Saksonia, Hildburghausen, ok. 1833, staloryt

Bernhard Metzeroth "Rzym. Most i Zamek św. Anioła" Niemcy, Saksonia, Hildburghausen, ok. 1833, staloryt

Ernst Knippel „Huta Laura w Siemianowicach - nokturn”, Śląsk, Kowary, Riedel&Knippel, ok. 1850, litografia, technika mieszana ( akwarela, gwasz )

Ernst Knippel „Huta Laura w Siemianowicach - nokturn”, Śląsk, Kowary, Riedel&Knippel, ok. 1850, litografia, technika mieszana ( akwarela, gwasz )

„Archanioł Michał walczący z szatanem”, Niemcy, Monachium, drukarnia J. Grammera według Rafaela Santi, 2 poł.XIX w., chromolitografia

„Archanioł Michał walczący z szatanem”, Niemcy, Monachium, drukarnia J. Grammera według Rafaela Santi, 2 poł.XIX w., chromolitografia

Joanna Eberhard – Szymańska „Portret ucznia”,  Gliwice, 1956, monotypia, technika własna

Joanna Eberhard – Szymańska „Portret ucznia”, Gliwice, 1956, monotypia, technika własna

/