Konserwacja zbroi japońskich
Japońskie militaria – pochodzące z XVIII i XIX wieku zbroje i broń sieczna, a także drzeworyty z początku ubiegłego stulecia przedstawiające sceny z wojny chińsko-japońskiej i epizody średniowiecznej legendy o Heike – to jedne z najciekawszych (i najcenniejszych) zabytków, jakie w swoich zbiorach posiada Muzeum w Gliwicach. W związku z planowaną w przyszłym roku wystawą część wschodniej kolekcji – o największej wartości historycznej i artystycznej – poddana została gruntownej konserwacji. Prace dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Szczególną uwagę poświęcono zbrojom, z których trzy nigdy wcześniej nie były poddane zabiegom konserwatorskim.
Zakończono już konserwację zbroi typu gusoku złożonej z kirysa, naręczaków i ochraniaczy bioder, a także hełmu zunari z nakarczkiem. Część elementów zbroi typu tatami – jedynej takiej w naszych zbiorach – również jest już po konserwacji. Obecnie trwają prace nad kolejną, pochodzącą z XVIII stulecia, zbroją typu gusoku – mówi Damian Recław, historyk Muzeum w Gliwicach. Celem zabiegów jest nie tylko przywrócenie przedmiotom pełni blasku, ale też zabezpieczenie ich przed niszczącym wpływem czasu. Prace prowadzą Janusz Lukaszczyk i Joanna Koryciarz-Kitamikado, od lat zajmujący się konserwacją zabytków japońskich. Wybranych wykonawców rekomendowały fachowe instytucje, m.in. polskie i zagraniczne muzea posiadające w swoich zbiorach kolekcje wschodnie, a także Muzeum Sztuki Japońskiej „Manggha” w Krakowie.
Większość spośród japoników podarowana została Górnośląskiemu Muzeum w Gliwicach jeszcze w okresie niemieckim, przed II wojną światową. Po 1945 roku kolekcję nieznacznie powiększono drogą zakupów. Po raz pierwszy cały zbiór wschodnich militariów zaprezentujemy publiczności w przyszłym roku, podczas wystawy „Świat japońskich rycerzy”. Muzeum w Gliwicach przygotowuje ją we współpracy z Muzeum Narodowym w Warszawie, Muzeum Narodowym w Krakowie, Muzeum Wojska Polskiego w Warszawie, Muzeum Azji i Pacyfiku w Warszawie oraz kolekcjonerami prywatnymi.
Hełm przed konserwacją:
Hełm po konserwacji:
Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.