STRONA GŁÓWNA / WYDARZENIA /DOM KULTUR, DOM DŹWIĘKÓW - NOWY CYKL SPOTAKŃ W MUZEUM W GLIWICACH
/

Dom kultur, dom dźwięków - nowy cykl spotakń w Muzeum w Gliwicach

TERMIN czwartek, 27 lutego 2020 godz. 18:00
MIEJSCE Dom Pamięci Żydów Górnośląskich
Dom Pamięci Żydów Górnośląskich w Gliwicach to prawdziwy Dom Światów, w którym przenikają się w kultury, spotykają etniczne żywioły. Jeśli Górny Śląsk fascynuje jako region pogranicza, gdzie współistniały wpływy polskie, czeskie, niemieckie i żydowskie – to nie mniejszy urok mają dla nas dzieje dawnej Rzeczypospolitej, którą przez wieki zamieszkiwały różne ludy. Obok Polaków, Ukraińców, Żydów - Karaimi, Ormianie, Romowie, Tatarzy... By zgłębiać ten wielobarwny polski krajobraz, by z tego bogactwa czerpać, a także pielęgnować pamięć o nim -  przygotowaliśmy nowy cykl: „Dom kultur, dom dźwięków”.
O ludach, nacjach, o ich etnicznych barwach opowiemy podczas spotkań nie tylko słowem, ale i dźwiękiem – śpiewem i muzyką. Zapraszani przez Muzeum do Gliwic badacze i artyści przybliżą nam rys i charakter tych społeczności, które wpisały się także w polską kulturę, które do dziś inspirują nas i zachwycają. Każdemu spotkaniu towarzyszyć będzie recital, podczas którego muzycy zaprezentują program artystyczny oparty o muzykę charakterystyczną dla tych narodów, która są nam szczególnie bliskie, z którymi łączą nas silne powinowactwa kulturowe. Muzyczna część cyklu będzie doskonałym uzupełnieniem wykładu, pozwalając uczestnikom spojrzeć na kulturę jak na tkaninę rozpiętą na ramie, w której osnowę wplata się wielość barwnych, etnicznych wątków – mówi dyrektor Muzeum w Gliwicach, Grzegorz Krawczyk, zapraszając na nowy cykl, którego inicjatorem i kuratorem jest Wojciech Ciuraj, absolwent judaistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego, ale także gitarzysta, wokalista i kompozytor zespołu „Walfad”.
 
 
Spotkanie pierwsze: Ukraińcy
 
 
Jarosław Syrnyk - dr hab., prof. Uniwersytetu Wrocławskiego, historyk, specjalista w zakresie historii Polski XX w.,   w tym stosunków narodowościowych, działalności komunistycznego aparatu bezpieczeństwa, a także zagadnień dotyczących metodologii badań historycznych. Główny specjalista w Oddziałowym Biurze Badań Historycznych IPN we Wrocławiu, a także profesor w Katedrze Etnologii i Antropologii Kulturowej Uniwersytetu Wrocławskiego. Autor kilkudziesięciu artykułów naukowych, zbiorów studiów (ostatnio Aparat bezpieczeństwa wobec mniejszości narodowych w Polsce w latach 1944–1956, wyd. Instytut Pamięci Narodowej, Warszawa-Wrocław 2019), a także monografii (ostatnio Trójkąt bieszczadzki. Tysiąc dni i tysiąc nocy anarchii w powiecie leskim 1944–1947, Libra Pl, Rzeszów 2018).


Karolina Skrzyńska
 

Gdyby szukać słów opisujących muzykę Karoliny, byłyby to: wrażliwość na świat dookoła i niepohamowana siła głosu zakorzenionego głęboko w naturze. Kobiecej. Pierwotnej. Fascynuje, porusza i nie daje się zapomnieć. Autorska muzyka Karoliny i jej zespołu jest nierozerwalnie związana z rdzenną kulturą polską. W każdym dźwięku słychać jej silny związek ze słowiańskością, a zespół złożony z wybitnych instrumentalistów z wybitnych instrumentalistów nadaje wszystkiemu siłę i wielobarwność muzyczną. Nie jest to jednak typowy folk, a dźwięki balansujące pomiędzy tym co rdzenne, a współczesne. Takie oryginalne podejście do muzyki wyróżnia zespół na polskiej scenie muzycznej i głęboko zapada w pamięć, otwierając równocześnie ich muzykę na szerokie grono odbiorców. To prawdziwa uczta dźwięków instrumentów z różnych stron świata, technik wokalnych (biały głos, śpiew gardłowy), dotykający melodii i rytmów. Nieograniczona niczym przestrzeń stanowi obszar, na którym spotykają się natura i różnorodne emocje.

 

Karolina Skrzyńska - śpiew, lira korbowa, muzyka, teksty

Mateusz Szemraj - lutnia, saz, cymbały polskie, rubab, gitara

Hubert Giziewski - akordeon

 

 
Ta strona używa plików cookies Dowiedz się więcej