Christian Johann Bendeler (1688-1728)
Malarz sławny i popularny we Wrocławiu w 1 połowie XVIII w. W owym czasie w kolekcjach wrocławskich znajdowała się pokaźna liczba blisko 40 obrazów tego artysty. Twórczość Bendelera była doceniana na tyle, że już w 1754 r. ukazała się jego biografia pióra Johanna Ernsta Stieffa, który opierał się na wiadomościach i przekazach od bliskiego przyjaciela malarza i kolekcjonera jego dzieł – Johanna Stenzela (który był nauczycielem języka francuskiego).
Bendeler urodził się w Quedlinburgu, był synem Johanna Philipa Bendelera, kantora i organisty, również teoretyka budowy organów. Od wczesnego dzieciństwa Christian Johann wykazywał talent rysunkowy, rysował pejzaże fantastyczne, z własnej wyobraźni, nie mając dostępu do grafik i obrazów. Jako młodzieniec, chcąc się dalej kształcić, opuścił dom rodzinny i udał się do Erfurtu. Przez pewien czas „dla chleba” malował głowy filozofów, później zajmował się już wyłącznie malowaniem pejzaży.
Odbył wiele podróży – był w Lipsku, Dreźnie (gdzie odrzucił propozycję pozostania nadwornym malarzem), wreszcie trafił na Śląsk – poprzez dwór księżnej Wilhelminy Łucji von Sachsen-Meiningen – do Wrocławia.
Bendeler dość szybko zyskał sławę i uznanie dla swoich pejzaży, jego rysunki budziły podziw miłośników sztuki we wszystkich miastach, gdziekolwiek się zatrzymał. Ceniono jego umiejętność oddawania zmieniającej się natury, w zależności od pór dnia i roku, aury, gwałtownych zjawisk.
Niezwykły klimat płócien jest prawdopodobnie wynikiem inspiracji malarza malarstwem niderlandzkim z przełomu XVI i XVII wieku. Konstrukcja kompozycji polega na nakładaniu kolejnych płaskich, kulisowych planów, wysoko ustawionej linii horyzontu, sztafażu umieszczanym na pierwszym lub środkowym planie. Ponadto kompozycję wzbogaca bujna roślinność, antyczny sarkofag, górski pejzaż.
Obraz "Krajobraz stylizowany"
Rozległy pejzaż zbudowany z kilku kulisowych planów. Na pierwszym planie, pośrodku, motyw wędrowców: trzech mężczyzn i jedna kobieta odpoczywający wśród bujnej roślinności; na następnych: kamienny sarkofag z urną, widok miasta z wieżą kościoła i dachami domów, górskie szczyty o poszarpanych zboczach, jezioro, kolejne zabudowania i zamek na szczycie góry. Kompozycja kulisowa wciąga widza w obszary rozległego pejzażu, aż po wysoko umieszczoną linię horyzontu. Kolorystyka zrównoważona, plany utrzymane są na przemian w ciepłych i zimnych barwach. Modelunek światłocieniowy, jasno oświetlone przestrzenie skontrastowane ze zboczami gór i kępami zieleni budują głębię obrazu.
LATA
1720-1720
DATOWANIE OPISOWE
1720 r.
TWORZYWO
farby olejne, płótno
TECHNIKA
olej na płótnie
IDENTYFIKATOR
MGl/SZ/3848
AUTOR
Bendeler