Podwieczorki muzyczne w Willi Caro: „Nie tylko Wieniawski…”
Aby nieco odpocząć po emocjach związanych z Konkursem Chopinowskim w październiku proponujemy naszym słuchaczom polską muzykę skrzypcową (choć mały akcent chopinowski także się pojawi). Oprócz tytułowego Wieniawskiego, polska literatura wiolinistyczna kryje wciąż jeszcze wiele zapomnianych skarbów. Należy do nich z pewnością Sonata na fortepian i skrzypce Władysława Żeleńskiego – czołowego przedstawiciela neoromantyzmu w muzyce polskiej, najwybitniejszego po Stanisławie Moniuszce twórcy oper i pieśni. Jako kompozytor, pedagog i organizator życia muzycznego na przełomie XIX i XX pozostawił po sobie silny, niezatarty ślad. Dzieło które zwieńczy najbliższy koncert, dedykowane księżnej Marcelinie Czartoryskiej, reprezentuje najlepsze cechy muzyki kameralnej tamtych czasów z wybijającą się na pierwszy plan śpiewną melodyką oraz obecnością motywów nawiązujących do polskiej muzyki ludowej. Wraz z miniaturami Wieniawskiego, Lipińskiego i Bacewiczówny usłyszymy je w wykonaniu młodego śląskiego skrzypka Karola Tobora. Artysta studiował m.in. na Universität für Musik und darstellende Kunst w Wiedniu i doskonalił swoje umiejętności podczas kursów mistrzowskich pod kierunkiem Ivry Gitlisa, Rolanda Baldini i Andrzeja Gębskiego.
Karol Tobor – skrzypce
Dorota Mańkowska – fortepian
Piotr Oczkowski – prowadzenie
W programie:
H. Wieniawski, K. Lipiński, F. Chopin, W. Żeleński, G. Bacewicz
Dorota Mańkowska – fortepian
Piotr Oczkowski – prowadzenie
W programie:
H. Wieniawski, K. Lipiński, F. Chopin, W. Żeleński, G. Bacewicz